مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,125
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,221
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی چارچوب برنامه درسی تربیت جنسی بر اساس مبانی تربیت اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 130

چکیده

 هدف از انجام این پژوهش طراحی و اعتباربخشی برنامه درسی تربیت جنسی براساس مبانی قرآن و روایات معصومین(ع) برای دوره متوسطه بوده است. به منظور تحقق هدف از راهبرد کیفی با رویکرد آمیخته(کیفی؛ روش تحلیل محتوای استقرایی و کمی؛ روش توصیفی-پیمایشی) استفاده شد. حوزه پژوهشدر بخش کیفی شامل کتب, مقالات و متون اسلامی مرتبط با تربیت جنسی از جمله متون و منابع اصیل اسلامی چون)نرم افزار(قرآن کریم و بستهمحتوایی)نرم افزار(جامع الاحادیت بوده است که براساس نمونه گیری هدفمند, احادیث و روایاتی که با تربیت جنسی مرتبط بوده اند انتخاب و به طور عمیق مورد مطالعه و به طور مستمر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش اعتباربخشی جامعه مورد مطالعه متخصصان حوزه علوم تربیتی, روان شناسی و معارف اسلامی که دانش و بینش حرفه ای در حوزه تربیت جنسی داشته بوده اند. ابتدا براساس مبانی قرآن و روایات معصومین هفت مقوله اصلی شامل: توجه به غریزه جنسی به عنوان یک نیاز, ازدواج راه طبیعی و پذیرفته شده, پاسخ دهی به غریزه جنسی, معاشرت و تعامل شایسته زن و مرد)با جنسمخالف(, عفت و پاک دامنی, رعایت حریم روابط در ارتباطات خانوادگی و اجتماعی, پرهیز از نابهنجاری جنسی و تولید نسل استخراج گردید. براساسمقوله های اصلی استخراج شده در عنصر اهداف برنامه درسی تربیت جنسی برای سه بعد شناختی, عاطفی و مهارتی دوازده هدف استنباط گردید و نیز برایرئوس محتوای کتب درسی پنج محور اصلی و بیست و شش عنوان مطرح شد. برای روش های یاددهی – یادگیری روش های مستقیم با چهار نوع روش وروش های غیرمستقیم با پنج روش یاددهی-یادگیری پیشنهاد شد. همچنین برای ارزشیابی برنامه درسی تربیت جنسی با تاکید بر ارزشیابی کل برنامهدرسی و نیز ارزشیابی برنامه درسی تجربه یا کسب شده, مقوله ها معرفی گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قلتاش، عباس، و محمدجانی، صدیقه. (1397). طراحی چارچوب برنامه درسی تربیت جنسی بر اساس مبانی تربیت اسلامی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 3(3 (پیاپی 8) )، 101-130. SID. https://sid.ir/paper/261792/fa

    Vancouver: کپی

    قلتاش عباس، محمدجانی صدیقه. طراحی چارچوب برنامه درسی تربیت جنسی بر اساس مبانی تربیت اسلامی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1397؛3(3 (پیاپی 8) ):101-130. Available from: https://sid.ir/paper/261792/fa

    IEEE: کپی

    عباس قلتاش، و صدیقه محمدجانی، “طراحی چارچوب برنامه درسی تربیت جنسی بر اساس مبانی تربیت اسلامی،” مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 3، no. 3 (پیاپی 8) ، pp. 101–130، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261792/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button