مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,210
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

679
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و هنجاریابی ابزار خودسنجی مهارتهای تفکر در دانشجویان علوم دریایی استان مازندران

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 69

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف ساخت و هنجاریابی مقیاس خودسنجی مهارتهای تفکر در دانشجویان علوم دریایی انجام شد. ابتدا مولفه های اصلی مهارت های تفکر در ابعاد شناختی و فراشناختی شناسایی شده و اعتبار و روایی عوامل اشباع کننده آن برآورد گردید. نوع تحقیق در پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دانشگاه های علوم دریایی به تعداد 1960 نفر تشکیل داده است. نمونه آماری تحقیق به روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای و بر اساس جدول کرجسی-مورگان 400 نفر برآورد گردیدند. ابزار پژوهش, پرسشنامه 78 سوالی محقق ساخته مبتنی بر مبانی نظری و پژوهشی با مقیاس چند درجه ای طراحی شد. ضریب اعتبار آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ 0.96 بدست آمد. برای بررسی روایی پرسشنامه پس از برآورد کفایت نمونه برداری (Kmo) و آزمون کرویت بارتلت, تحلیل عاملی به روش تحلیل مولفه های اصلی درباره روایی سازه پرسشنامه نشان داد که مواد پرسشنامه به گونه کلی با یک عامل همبسته اند. چرخش عامل ها به شیوه واریماکس برای ساده سازی ساختار پرسشنامه نشان داد که ساختار نظری پرسشنامه از 9 عامل (هدف مدار بازنگر, جستجوگر چالش طلب, نظارت گر, اندیشه مدار, استدلال طلب پایدار, مجذوبگر دانش موثر, تردیدگر اعتبارجو, راهبرد مدار منعطف, الگومند باورساز, انتقادگر سازش پذیر) با بار عاملی دست کم 0.3 تشکیل شده است که این 9 عامل روی هم رفته 50% درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می کند و با توجه به این 9 عامل مدل مفهومی آن طراحی گردید و به صورت مقیاسی در خودسنجی مهارت های تفکر ارایه گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمان پور، جواد، و هرسیج قاسمی، سهراب. (1395). ساخت و هنجاریابی ابزار خودسنجی مهارتهای تفکر در دانشجویان علوم دریایی استان مازندران. آموزش علوم دریایی، 3(7)، 53-69. SID. https://sid.ir/paper/261978/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمان پور جواد، هرسیج قاسمی سهراب. ساخت و هنجاریابی ابزار خودسنجی مهارتهای تفکر در دانشجویان علوم دریایی استان مازندران. آموزش علوم دریایی[Internet]. 1395؛3(7):53-69. Available from: https://sid.ir/paper/261978/fa

    IEEE: کپی

    جواد سلیمان پور، و سهراب هرسیج قاسمی، “ساخت و هنجاریابی ابزار خودسنجی مهارتهای تفکر در دانشجویان علوم دریایی استان مازندران،” آموزش علوم دریایی، vol. 3، no. 7، pp. 53–69، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261978/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button