مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,972
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,120
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر بازشناسی هیجانی چهره ی کودکان اتیسم با عملکرد بالا

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 98

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی اثربخشی آموزش هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر بازشناسی هیجانی چهره در کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم شهر اصفهان بود. روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه ی آماری پژوهش کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم شهر اصفهان بود. ابتدا 30 کودک اتیسم به روش نمونه گیری هدفمند از مرکز توان بخشی اتیسم اصفهان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند و گروه آزمایش آموزش نقاشی را در طی 8 جلسه دریافت کردند. با استفاده از آزمون بازشناسی حالت های هیجانی چهره ی اکمن و فرایسن (1978) در ابتدا و انتهای جلسات درمانی بازشناسی هیجانی چهره اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در نرم افزار20 spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد مداخله ی هنر درمانی با رویکرد نقاشی تأثیر معناداری بر نمرات بازشناسی هیجانی چهره ی آزمودنی ها در مرحله ی پس آزمون داشته (871/14=F, 05/0< P) و اثر آن در مرحله ی پیگیری از بین نرفته است (921/3-= t, 01/0>p). بر اساس یافته های پژوهش, هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر بازشناسی هیجانی چهره در کودکان اتیسم شهر اصفهان مؤثر بود, لذا پیشنهاد می شود نقاشی درمانی در کنار دیگر روش های درمانی کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم به کار رود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خدادادی، نفیسه. (1397). اثربخشی هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر بازشناسی هیجانی چهره ی کودکان اتیسم با عملکرد بالا. توانمند سازی کودکان استثنایی، 9(1 )، 89-98. SID. https://sid.ir/paper/262469/fa

    Vancouver: کپی

    خدادادی نفیسه. اثربخشی هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر بازشناسی هیجانی چهره ی کودکان اتیسم با عملکرد بالا. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1397؛9(1 ):89-98. Available from: https://sid.ir/paper/262469/fa

    IEEE: کپی

    نفیسه خدادادی، “اثربخشی هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر بازشناسی هیجانی چهره ی کودکان اتیسم با عملکرد بالا،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 9، no. 1 ، pp. 89–98، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262469/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button