مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,604
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,352
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش تحرک و جهت یابی بر مهارت های اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان نابینا

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 83

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش تحرک و جهت یابی بر مهارت های اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان نابینای 12 تا 18 سال انجام شد. روش: روش پژوهش تحقیق شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. حجم نمونه شامل 30 نفر از دانش آموزان نابینای پسر 12 تا 18 ساله مراکز آموزشی استثنایی و تلفیقی شهر تهران در سال تحصیلی 94-95 بود که این گروه نمونه در گروه گواه (15 نفر) و آزمایش (15 نفر) موردبررسی قرار گرفتند. برای بررسی مهارت های اجتماعی از مقیاس مهارت های اجتماعی SSRS و برای بررسی سازگاری اجتماعی از پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل استفاده شد. آموزش تحرک و جهت یابی نیز با استفاده از جزوه آموزشی تهیه شده توسط محقق در ده جلسه صورت گرفت. برای تحلیل نتایج از آمار توصیفی و سپس تحلیل کوواریانس (چندمتغیره MANCOVA) استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که برنامه تحرک و جهتیابی موجب افزایش مهارت های اجتماعی مثبت و سازگاری اجتماعی گروه آزمایش در مقایسه با دانش آموزان گروه کنترل بوده و مهارت های حرکت و جهت یابی به طور چشمگیری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهبود یافت. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد با آموزش تحرک و جهتیابی میتوان سازگاری و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان نابینا را افزایش داد و به بهبود شرایط زندگی آنها کمک کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقائی پور، هاجر، وطن خواه، حمیدرضا، و غلامی حیدرآبادی، زهرا. (1396). اثربخشی آموزش تحرک و جهت یابی بر مهارت های اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان نابینا. توانمند سازی کودکان استثنایی، 8(21)، 75-83. SID. https://sid.ir/paper/262475/fa

    Vancouver: کپی

    آقائی پور هاجر، وطن خواه حمیدرضا، غلامی حیدرآبادی زهرا. اثربخشی آموزش تحرک و جهت یابی بر مهارت های اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان نابینا. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1396؛8(21):75-83. Available from: https://sid.ir/paper/262475/fa

    IEEE: کپی

    هاجر آقائی پور، حمیدرضا وطن خواه، و زهرا غلامی حیدرآبادی، “اثربخشی آموزش تحرک و جهت یابی بر مهارت های اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان نابینا،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 8، no. 21، pp. 75–83، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262475/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا