Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

637
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

531
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ادراک دانشجویان از شایستگی های تدریس اعضای هیأت علمی )مطالعه ی موردی: دانشگاه فردوسی مشهد(

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 131

چکیده

 هدف: موفقیت در تحقق اهداف آموزشی, وابسته به عواملی چون؛ استاد, دانشجو و محیط آموزشی است. شناسایی مولفه های اثربخش بر تدریس اساتید و پرداختن به آنها از دیدگاه دانشجویان دارای اهمیت ویژه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین مهم ترین شایستگی های تدریس اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد انجام شده است. روش: رویکرد پژوهش کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی در سال 1397-1398 در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. برای جمع آوری داده ها, از مصاحبه نیمه ساختار یافته و اکتشافی با رعایت اصول اجرای مصاحبه و با تاکید بر اصول اخلاقی استفاده شده است. مشارکت کنندگان پژوهش, دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بودند که 22 نفر از آن ها بر مبنای اشباع نظری و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. تحلیل مصاحبه ها با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. با استفاده از تطابق همگونی یافته ها و روش بازخورد مشارکت کنندگان و خبرگان غیر مشارکت کننده از اعتبار تحلیل ها اطمینان حاصل شد. یافته ها: نتایج نشان داد از نظر دانشجویان شایستگی های تدریس اساتید شامل 31 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی شامل: مهارت آموزشی, مهارت پژوهشی, مهارت ارتباطی, اخلاق حرفه ای, ویژگی شخصیتی و مهارت مدیریت کلاس است. کابردهای متصور بر یافته های تحقیق حاضر از جهت آن است که؛ تعیین شایستگی های تدریس مورد نیاز اعضای هیات علمی می تواند خطوط راهنمایی برای تعیین مسیر و استراتژی برنامه های بالندگی اعضای هیات علمی باشد و مبتنی بر آن مسئولین آموزشی دانشگاه برای توسعه صلاحیتهای حرفهای اعضای هیأت علمی و ارتقای کیفیت آموزشهای دانشگاهی تدابیر شایسته اتخاذ کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیذوری، امیرحسین، محمدی حسینی، سیداحمد، و سلیمانی، الهام. (1398). ادراک دانشجویان از شایستگی های تدریس اعضای هیأت علمی )مطالعه ی موردی: دانشگاه فردوسی مشهد(. تدریس پژوهی، 7(4 )، 107-131. SID. https://sid.ir/paper/262599/fa

    Vancouver: کپی

    کیذوری امیرحسین، محمدی حسینی سیداحمد، سلیمانی الهام. ادراک دانشجویان از شایستگی های تدریس اعضای هیأت علمی )مطالعه ی موردی: دانشگاه فردوسی مشهد(. تدریس پژوهی[Internet]. 1398؛7(4 ):107-131. Available from: https://sid.ir/paper/262599/fa

    IEEE: کپی

    امیرحسین کیذوری، سیداحمد محمدی حسینی، و الهام سلیمانی، “ادراک دانشجویان از شایستگی های تدریس اعضای هیأت علمی )مطالعه ی موردی: دانشگاه فردوسی مشهد(،” تدریس پژوهی، vol. 7، no. 4 ، pp. 107–131، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262599/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا