مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

515
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

549
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روانسنجی مقیاس یادگیری مادام العمر در بین دانشجویان دانشگاه سمنان

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 78

چکیده

 هدفاین پژوهش تعیین ویژگی های روانسنجی پرسشنامه یادگیری مادام العمرکربی, کناپر, لامون و ایگناتوف (2010), در بین دانشجویان دانشگاه سمنان بود. در این مطالعه ی همبستگی, شرکت کنندگان 417 دانشجوی دانشگاه سمنان بودند (183 پسر و 234 دختر) که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای بررسی روایی سازه از روش تحلیل عاملی اکتشافی با روش تحلیل مولفه های اصلی استفاده شد. تحلیل عاملی یک ساختار دو عاملی را آشکار کرد. عامل های "خود جهت دهی و خود ارزیابی" و "به کار بردن دانش و مهارت ها". همچنین تحلیل داده هانشانداد که همسانی درونی عامل خود جهت دهی و خود ارزیابی (47/0) و عامل به کاربردن دانش و مهارت ها (63/0) و ضریب پایاییمقیاس با روش بازآزمایی در فاصله زمانی دو هفته برای عامل خود جهت دهی و خود ارزیابی(81/0) و به کار بردن دانش و مهارت ها(70/0) بود. همبستگی منفی بین نمرات یادگیری مادام العمر و فرسودگی تحصیلی (01/0>p؛ 46/0-(r= بیانگر روایی واگرا, همبستگی مثبت با یادگیری عمیق (01/0> p؛ 52/0r=), انگیزه پیشرفت (49/0) و پیشرفت تحصیلی (16/0) بیانگر روایی همگرای این مقیاس بود. لذا مقیاس یادگیری مادام العمر دارای روایی سازه, همگرا و واگرای مناسب و پایایی بازآزمایی مناسب است, اما به دلیل ناکافی بودن همسانی درونی نیاز به بررسی بیشتر دارد. پیشنهاد می شود در پژوهش های آتی مورد بازنگری قرار گرفته و با افزایش تعداد سوالات مناسب نسبت به اصلاح همسانی درونی آن اقدامات لازم صورت گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گیاهی، فاطمه، محمدرضایی، علی، و کیان ارثی، فرحناز. (1398). ویژگی های روانسنجی مقیاس یادگیری مادام العمر در بین دانشجویان دانشگاه سمنان. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 7(1 (پیاپی 25) )، 69-78. SID. https://sid.ir/paper/262908/fa

    Vancouver: کپی

    گیاهی فاطمه، محمدرضایی علی، کیان ارثی فرحناز. ویژگی های روانسنجی مقیاس یادگیری مادام العمر در بین دانشجویان دانشگاه سمنان. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی[Internet]. 1398؛7(1 (پیاپی 25) ):69-78. Available from: https://sid.ir/paper/262908/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه گیاهی، علی محمدرضایی، و فرحناز کیان ارثی، “ویژگی های روانسنجی مقیاس یادگیری مادام العمر در بین دانشجویان دانشگاه سمنان،” پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، vol. 7، no. 1 (پیاپی 25) ، pp. 69–78، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262908/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا