مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,411
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,834
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نیازسنجی آموزشی براساس روش دیکوم و استاندارد آموزشی 10015

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 106

چکیده

 هدف از این پژوهش بررسی نیازهای آموزشی براساس روش دیکوم و استاندارد آموزشی ایزو 10015 می باشد. جامعه آماری مهندسان پروژه شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی بودند که بطور هدفمند تعداد 103 نفر از مورد تحقیق قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه محقق ساخته است که پرسشنامه اول براساس الزامات استاندارد ایزو 10015 و پرسشنامه دوم براساس روش دیکوم و نظر مهندسان خبره پروژه, شایستگی ها و صلاحیت های مهندس پروژه در سه بعد دانش, نگرش و مهارت, تدوین و پس از محاسبه روایی و پایایی, اجرا گردید. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش ترکیبی و شامل دو بخش کیفی و کمی است. یافته های پژوهش حاکی از آن است بین وضعیت موجود و مطلوب نیازسنجی آموزشی براساس استاندارد آموزشی 10015 از دیدگاه مهندسان پروژه تفاوت معناداری وجود دارد و "مستند ساختن و تعیین استانداردهای لازم جهت شناخت شایستگی های مورد نیاز هر شغل" دارای بالاترین اولویت می باشد. همچنین یافته ها نشان می دهد که براساس روش دیکوم, مهندسان پروژه دارای شش وظیفه ی اصلی و سی وظیفه فرعی می باشند. بررسی نیازهای آموزشی مهندسان پروژه در سه بعد دانش, مهارت و نگرش نیز براساس روش دیکوم نشان می دهد که تفاوت معناداری بین وضعیت موجود و مطلوب وجود دارد. نتایج پژوهش نشان می دهد که در بعد دانش, مؤلفه ی "آشنایی با مدیریت دانش", در بعد مهارت, مؤلفه ی "تسلط به اصول و فنون مذاکره" و در بعد نگرش, مؤلفه ی "قدرت انعطاف پذیری" دارای بالاترین اولویت می باشد که به عنوان مهم ترین نیازهای آموزشی مهندسان پروژه به حساب می آیند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مظلومیان، سعید. (1398). نیازسنجی آموزشی براساس روش دیکوم و استاندارد آموزشی 10015. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 6(4 (پیاپی 24) )، 89-106. SID. https://sid.ir/paper/262953/fa

    Vancouver: کپی

    مظلومیان سعید. نیازسنجی آموزشی براساس روش دیکوم و استاندارد آموزشی 10015. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی[Internet]. 1398؛6(4 (پیاپی 24) ):89-106. Available from: https://sid.ir/paper/262953/fa

    IEEE: کپی

    سعید مظلومیان، “نیازسنجی آموزشی براساس روش دیکوم و استاندارد آموزشی 10015،” پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، vol. 6، no. 4 (پیاپی 24) ، pp. 89–106، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262953/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button