مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,809
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,680
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و مقایسه مولفه های حافظه فعال در کودکان اوتیسم و عادی

صفحات

 صفحه شروع 40 | صفحه پایان 51

چکیده

 مقدمه: نقایص فرآیندهای شناختی, ویژگی معمول افراد با اختلال طیف اوتیسم است و به نظر می رسد هر نقصی در این فرآیندها ممکن است بر توانایی های و رفتارهای دیگر این گروه تاثیر بگذارد.هدف: در همین راستا این پژوهش با هدف بررسی مولفه های سه گانه حافظه فعال در کودکان اوتیسم و مقایسه با کودکان عادی صورت گرفته است.روش: روش پژوهش از نوع علی- مقایسه ای است که بر روی 40 کودک 4 تا 6 سال (20 کودک عادی و 20 کودک مبتلا به اختلال اوتیسم) انجام شد. روش نمونه گیری در دسترس برای کودکان اوتیسم و روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای برای کودکان عادی استفاده شد. ابزارهای مورداستفاده عبارت اند از مقیاس ارزیابی رفتارهای اوتیستیک, فراخنای ارقام مستقیم, فراخنای ارقام معکوس و تکلیف بلوک های کرسی بود. داده ها با کمک روش تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج حاکی از آن است که تفاوت معناداری بین دو گروه در مولفه های مجری مرکزی, حلقه واج شناختی و الگوی دیداری-فضایی حافظه فعال وجود دارد (P£0.001).نتیجه گیری: با توجه به عملکرد پایین مولفه های حافظه فعال در کودکان اوتیسم در مقایسه با کودکان عادی, از مداخلات مبتنی بر مولفه های حافظه فعال می توان برای کودکان مبتلا به این اختلال استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقابابایی، سارا، و صمدی، مریم. (1397). بررسی و مقایسه مولفه های حافظه فعال در کودکان اوتیسم و عادی. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 5(4 )، 40-51. SID. https://sid.ir/paper/263367/fa

    Vancouver: کپی

    آقابابایی سارا، صمدی مریم. بررسی و مقایسه مولفه های حافظه فعال در کودکان اوتیسم و عادی. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1397؛5(4 ):40-51. Available from: https://sid.ir/paper/263367/fa

    IEEE: کپی

    سارا آقابابایی، و مریم صمدی، “بررسی و مقایسه مولفه های حافظه فعال در کودکان اوتیسم و عادی،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 5، no. 4 ، pp. 40–51، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/263367/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button