Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,820
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,002
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش آگاهی واج شناختی بر دقت خواندن دانش آموزان نارسا خوان پسر

صفحات

 صفحه شروع 94 | صفحه پایان 107

چکیده

 مقدمه: نارساخوانی (دیسلکسیا) عبارت است از حالتی که در آن پیشرفت خواندن, پایین تر از حدی است که می توان برحسب سن, آموزش و هوش کودک از وی انتظار داشت. این اختلال به میزان زیادی مانع موفقیت تحصیلی یا فعالیت های روزانه مستلزم خواندن می شود. یکی از مهمترین عواملی که با نارساخوانی در ارتباط است آگاهی واج شناختی است که می تواند بر دقت و روانی خواندن تاثیرگذار باشد.هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین اثر بخشی برنامه آگاهی واج شناختی بر دقت دانش آموزان نارساخوان انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی, از دانش آموزان نارساخوان در مراکز اختلالات یادگیری شهر اصفهان, 30 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. و تمامی آنها به پرسشنامه اختلال خواندن نیلی پور و شیرازی قبل و بعد از جلسات آموزشی پاسخ دادند. پسران گروه آزمایش در 10 جلسه آموزشی برنامه آگاهی واج شناختی (هر هفته دو جلسه و هر جلسه 60 دقیقه) شرکت کردند اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند.یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که برنامه آگاهی واج شناختی به طور معنادار موجب افزایش دقت خواندن در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل حتی بعد از دو ماه شده است.نتیجه گیری: به نظر می رسد کاربرد مداخله آگاهی واج شناختی می تواند همراه با برنامه های آموزشی و توانبخشی در دانش آموزان نارساخوان منجر به تغییر در دقت خواندن آنها شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پهلوان نشان، سحر، پهلوان نشان، امید، و رستمی راوری، محمدعلی. (1395). اثربخشی آموزش آگاهی واج شناختی بر دقت خواندن دانش آموزان نارسا خوان پسر. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 3(2 )، 94-107. SID. https://sid.ir/paper/263398/fa

    Vancouver: کپی

    پهلوان نشان سحر، پهلوان نشان امید، رستمی راوری محمدعلی. اثربخشی آموزش آگاهی واج شناختی بر دقت خواندن دانش آموزان نارسا خوان پسر. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1395؛3(2 ):94-107. Available from: https://sid.ir/paper/263398/fa

    IEEE: کپی

    سحر پهلوان نشان، امید پهلوان نشان، و محمدعلی رستمی راوری، “اثربخشی آموزش آگاهی واج شناختی بر دقت خواندن دانش آموزان نارسا خوان پسر،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 3، no. 2 ، pp. 94–107، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/263398/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا