مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

701
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

997
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روابط ساختاری معنا در زندگی، اقدام برای رشد شخصی، جهت گیری زندگی و خرد با اصالت شخصیت دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 71

چکیده

 مقدمه: شخصیت و سازه های مرتبط با آن همواره به عنوان یکی از زمینه های مطالعاتی حوزه روان شناسی و روان پزشکی مطرح بوده است. هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی روابط ساختاری معنا در زندگی, رشد شخصی, جهت گیری زندگی و خرد با اصالت شخصیت انجام شد. روش: با طرح یک مدل ساختاری فرضی از روابط بین متغیرهای پژوهش, تعداد 166 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان (85 نفر پسر و 81 نفر دختر) به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس های معنا در زندگی (MLQ), جهت گیری زندگی شی یر و کارور (1985), اقدام برای رشد شخصی رابیتشک (1998), مقیاس سه بعدی خرد (آردلت, 2010) و مقیاس شخصیت اصیل وود و همکاران (2008) پاسخ دادند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بین مؤلفه های جهت گیری زندگی, معنا در زندگی, رشد شخصی و خرد با اصالت شخصیت در دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. نتایج مدل یابی معادلات ساختاری نیز نشان داد که خوش بینی, اقدام برای رشد شخصی و خرد رابطه قابل توجهی با اصالت شخصیت دانشجویان دارند. یافته ها از برازندگی مناسب ساختار فرضی متغیرهای پژوهش حمایت کرد و نتایج حاکی از وجود همبستگی معنادار بین مؤلفه های جهت گیری زندگی, اقدام برای رشد شخصی, اصالت شخصیت و معنا در زندگی بود. نتیجه گیری: پژوهش حاضر علاوه بر تلویحات کاربردی, چارچوب مفیدی را در رابطه با شناسایی مؤلفه های پیش بینی کننده کسب و رشد اصالت شخصیت در دانشجویان فراهم می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قادری، فرزاد، نامداری، کوروش، قبادی، شبروز، و شکرالهی، مژگان. (1398). روابط ساختاری معنا در زندگی, اقدام برای رشد شخصی, جهت گیری زندگی و خرد با اصالت شخصیت دانشجویان. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 6(5 )، 55-71. SID. https://sid.ir/paper/263437/fa

    Vancouver: کپی

    قادری فرزاد، نامداری کوروش، قبادی شبروز، شکرالهی مژگان. روابط ساختاری معنا در زندگی, اقدام برای رشد شخصی, جهت گیری زندگی و خرد با اصالت شخصیت دانشجویان. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1398؛6(5 ):55-71. Available from: https://sid.ir/paper/263437/fa

    IEEE: کپی

    فرزاد قادری، کوروش نامداری، شبروز قبادی، و مژگان شکرالهی، “روابط ساختاری معنا در زندگی, اقدام برای رشد شخصی, جهت گیری زندگی و خرد با اصالت شخصیت دانشجویان،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 6، no. 5 ، pp. 55–71، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/263437/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button