مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

521
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

548
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساختار عاملی و خصوصیات روان سنجی مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 66

چکیده

 مقدمه: خلاق بودن یکی از مهم ترین توانایی های انسان است که برای دست یابی به موفقیت اهمیت دارد. ازاین رو سنجش خلاقیت حائز اهمیت می باشد.هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار عاملی و خصوصیات روان سنجی مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه بود.روش: پس از ترجمه- بازترجمه سوالات مقیاس شناخت خلاق, تعداد 300 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان به عنوان نمونه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه و پرسشنامه های فراشناخت و فراشناخت مثبت و فراهیجان پاسخ دادند. به منظور بررسی ویژگی های روان سنجی از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی, همبستگی پیرسون, آلفای کرونباخ استفاده شد. تحلیل های آماری با نرم افزارهای SPSSV22 وLISRELV8.80 انجام شد.یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه از یک عامل تشکیل شده است که 51.76 درصد از واریانس کل آزمون را تبیین می نماید, علاوه بر این, نتایج تحلیل عاملی تاییدی نیز نشان داد که این مقیاس از شاخص های برازش مناسبی برخوردار است (RMSEA=0.093). هم چنین بررسی روایی همگرای مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه با پرسشنامه فراشناخت و فراشناخت مثبت و فراهیجان حاکی از رابطه مثبت و معنادار این پرسشنامه ها با ابزار داشت. نتایج همسانی درونی مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه, با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ (0.71) به دست آمده نشان از همسانی درونی رضایت بخش این ابزار داشت.نتیجه گیری: یافته های پژوهش بیانگر این است که نسخه فارسی مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه در جامعه دانشجویان از خصوصیات روان سنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش های روان شناختی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاه حسینی، میثم، نوروزی، حسن، اکبری بلوطبنگان، افضل، و افشاری، امیرحسین. (1397). ساختار عاملی و خصوصیات روان سنجی مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 5(2 )، 53-66. SID. https://sid.ir/paper/263474/fa

    Vancouver: کپی

    شاه حسینی میثم، نوروزی حسن، اکبری بلوطبنگان افضل، افشاری امیرحسین. ساختار عاملی و خصوصیات روان سنجی مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1397؛5(2 ):53-66. Available from: https://sid.ir/paper/263474/fa

    IEEE: کپی

    میثم شاه حسینی، حسن نوروزی، افضل اکبری بلوطبنگان، و امیرحسین افشاری، “ساختار عاملی و خصوصیات روان سنجی مقیاس شناخت خلاق برای مطالعه،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 5، no. 2 ، pp. 53–66، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/263474/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button