مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

717
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

621
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مقدار شاخص سطح برگ در فواصل مختلف حاشیه جاده های احداث شده در جنگل های هیرکانی (بررسی موردی: تیپ ممرز-راش جنگل خیرود، مازندران)

صفحات

 صفحه شروع 169 | صفحه پایان 180

چکیده

 هدف از این پژوهش, بررسی مقدار LAI در حاشیه جاده های اصلی جنگلی و مقایسه آن با فواصل مختلف در تیپ ممرز - راش است. منطقه مورد بررسی بخش نم خانه جنگل خیرود انتخاب شد و مقدار LAI در 16 خط نمونه به طول 100 متر از حاشیه دو طرف جاده تا درون جنگل (در هر خط نمونه 9 نقطه در فواصل صفر (حاشیه جاده), پنج, 10, 15, 20, 30, 45, 60 و 100 متری), با روش عکس برداری نیم کروی مورد عکس برداری قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس نشان داد تاثیر فاصله از جاده بر مقدار LAI معنی دار است (p<0.001). بر اساس نتایج آزمون توکی, مقدار LAI در فاصله 100 متری به طور معنی داری بیشتر از فواصل صفر, پنج, 10 و 15 متری از جاده های جنگلی است (p<0.05). بهترین رابطه برازش بین مقدار LAI و فاصله از جاده بر اساس مقادیر (0.60) R2adj و درصد (9.13) RMSE تابع توانی مثبت به دست آمد. نتایج نشان داد که جاده های اصلی جنگلی تا فاصله 15 متری, بر مقدار LAI تاثیر گذاشته اند, بنابراین می توان اظهار داشت که ترافیک و عرض بستر کم و پیروی از اصول همگام با طبیعت در ساخت جاده های خیرود, سبب شده است که مقدار تنش وارده به بوم سازگان کاهش یافته و تعادل بوم شناختی کمتر دست خوش تغییر می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دلجویی، آزاده، صادقی، سیدمحمدمعین، و عبدی، احسان. (1395). مقایسه مقدار شاخص سطح برگ در فواصل مختلف حاشیه جاده های احداث شده در جنگل های هیرکانی (بررسی موردی: تیپ ممرز-راش جنگل خیرود, مازندران). پژوهش و توسعه جنگل، 2(2 )، 169-180. SID. https://sid.ir/paper/263831/fa

    Vancouver: کپی

    دلجویی آزاده، صادقی سیدمحمدمعین، عبدی احسان. مقایسه مقدار شاخص سطح برگ در فواصل مختلف حاشیه جاده های احداث شده در جنگل های هیرکانی (بررسی موردی: تیپ ممرز-راش جنگل خیرود, مازندران). پژوهش و توسعه جنگل[Internet]. 1395؛2(2 ):169-180. Available from: https://sid.ir/paper/263831/fa

    IEEE: کپی

    آزاده دلجویی، سیدمحمدمعین صادقی، و احسان عبدی، “مقایسه مقدار شاخص سطح برگ در فواصل مختلف حاشیه جاده های احداث شده در جنگل های هیرکانی (بررسی موردی: تیپ ممرز-راش جنگل خیرود, مازندران)،” پژوهش و توسعه جنگل، vol. 2، no. 2 ، pp. 169–180، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/263831/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button