Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,901
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,217
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رسانه های اجتماعی و مشارکت سیاسی در انتخابات (رابطه استفاده از فیس بوک، تلگرام و اینستاگرام و مشارکت سیاسی دانشجویان در انتخابات هفتم اسفند 1394)

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 73

چکیده

 در عصر کنونی, رفتار سیاسی شهروندان در جوامع گوناگون تحت تاثیر رسانه ها و فناوری های جدید ارتباطاتی قرار گرفته و تغییر شکل و ماهیت داده است. یکی از مهم ترین رفتارهای سیاسی شهروندان, مشارکت سیاسی و رفتار رأی دهی آنان است که بیش از هر چیز دیگری, در محدوده عمل و تاثیر وسائل ارتباط جمعی و به ویژه رسانه های اجتماعی نوپدید قرار گرفته است. در این راستا, پژوهش حاضر تلاش دارد, تاثیر رسانه های اجتماعی - فیس بوک, اینستاگرام و تلگرام - بر مشارکت سیاسی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی را در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری (هفتم اسفندماه 1394) بررسی و مطالعه نماید.روش پژوهش, پیمایش و ابزار گردآوری داده ها نیز پرسشنامه محقق ساخته است. با استفاده از فرمول کوکران از جامعه آماری 8569 نفری - که تمام دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده های پردیس اصلی دانشگاه علامه طباطبائی را شامل می شد - 370 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب و بررسی شدند.یافته های پژوهش نشان می دهد که بین میزان استفاده از رسانه های اجتماعی منتخب تحقیق با مشارکت سیاسی (0.413), میان میزان اعتماد به رسانه های اجتماعی موردبررسی و مشارکت سیاسی (0.318) و میزان اثربخشی در استفاده از رسانه های اجتماعی با مشارکت سیاسی (0.523) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در ارتباط با دو متغیر زمینه ای مقطع تحصیلی (-0.401) و سن پاسخگویان (دانشجویان نمونه تحقیق) با مشارکت سیاسی (-0.431) نیز رابطه معکوس و معنادار است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی نیز نشان می دهد, که حدود 32 درصد از کل واریانس مشارکت سیاسی دانشجویان با این پنج متغیر معنادار یعنی میزان استفاده, میزان اعتماد, میزان اثربخشی, مقطع تحصیلی و سن قابل پیش بینی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدالهی نژاد، علیرضا، قاسمی نژاد، ابوذر، و صادقی، جواد. (1395). رسانه های اجتماعی و مشارکت سیاسی در انتخابات (رابطه استفاده از فیس بوک, تلگرام و اینستاگرام و مشارکت سیاسی دانشجویان در انتخابات هفتم اسفند 1394). مطالعات رسانه های نوین، 2(5 )، 33-73. SID. https://sid.ir/paper/264639/fa

    Vancouver: کپی

    عبدالهی نژاد علیرضا، قاسمی نژاد ابوذر، صادقی جواد. رسانه های اجتماعی و مشارکت سیاسی در انتخابات (رابطه استفاده از فیس بوک, تلگرام و اینستاگرام و مشارکت سیاسی دانشجویان در انتخابات هفتم اسفند 1394). مطالعات رسانه های نوین[Internet]. 1395؛2(5 ):33-73. Available from: https://sid.ir/paper/264639/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا عبدالهی نژاد، ابوذر قاسمی نژاد، و جواد صادقی، “رسانه های اجتماعی و مشارکت سیاسی در انتخابات (رابطه استفاده از فیس بوک, تلگرام و اینستاگرام و مشارکت سیاسی دانشجویان در انتخابات هفتم اسفند 1394)،” مطالعات رسانه های نوین، vol. 2، no. 5 ، pp. 33–73، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/264639/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا