مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

882
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

541
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آسیب پذیری معابر در شهرهای لرزه خیز بر اساس مدل IHWP در ناحیه سه منطقه یک کلان شهر تبریز

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 16

چکیده

 در شهرهای لرزه خیز, برنامه ریزی شهری ناگزیر از آسیب شناسی لرزه ای معابر است. این مقاله می کوشد ضریب و الگوی آسیب پذیری لرزه ای معابر شهری را با دیدگاه برنامه ریزی پیشگیری در ناحیه سه کلان شهر تبریز ارزیابی کند. در این پژوهش, داده ها و لایه های اطلاعاتی با روش اسنادی تهیه و با روش دلفی رتبه بندی و امتیازدهی و با استفاده از روش IHWP در محیط GIS پردازش شده اند. جامعه آماری شبکه معابر ناحیه سه منطقه یک کلان شهر تبریز است.نتایج نشان می دهد درجه محصور بودن بالا, افزایش سطح سرویس ترافیک, تراکم جمعیت و نظام ویژه کاربری زمین به صورت تمرکز کاربری های تجاری, تفریحی و فرامنطقه ای دلایل اصلی آسیب پذیری معابر هستند. در معابر کم عرض (8 تا 10 متر), درجه محصور بودن بر ضریب آسیب پذیری لرزه ای در معابر شریانی شاخص ترافیک و نظام کاربری افزوده اند. الگوی فضایی آسیب پذیری معابر از شرق به غرب و از شمال به جنوب روندی افزایشی دارد. کانون شدت فضایی آسیب پذیری معابر در مرکز ناحیه قرار دارد و بر خیابان های ولی عصر, شریعتی, عارف و رازی منطبق است. بدین ترتیب, به لحاظ زمین لرزه ای, معابر کارآمد و پایدار در شرق ناحیه واقع هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی اکبری، اسماعیل، و میرایی، نفیسه السادات. (1394). آسیب پذیری معابر در شهرهای لرزه خیز بر اساس مدل IHWP در ناحیه سه منطقه یک کلان شهر تبریز. تحلیل فضایی مخاطرات محیطی، 2(1 )، 1-16. SID. https://sid.ir/paper/264776/fa

    Vancouver: کپی

    علی اکبری اسماعیل، میرایی نفیسه السادات. آسیب پذیری معابر در شهرهای لرزه خیز بر اساس مدل IHWP در ناحیه سه منطقه یک کلان شهر تبریز. تحلیل فضایی مخاطرات محیطی[Internet]. 1394؛2(1 ):1-16. Available from: https://sid.ir/paper/264776/fa

    IEEE: کپی

    اسماعیل علی اکبری، و نفیسه السادات میرایی، “آسیب پذیری معابر در شهرهای لرزه خیز بر اساس مدل IHWP در ناحیه سه منطقه یک کلان شهر تبریز،” تحلیل فضایی مخاطرات محیطی، vol. 2، no. 1 ، pp. 1–16، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/264776/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button