مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,176
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

944
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

از معرفت شناسی علامه طباطبایی تا تفکر چند وجهی در تربیت زیباشناختی با نگاهی به قرآن کریم

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 130

چکیده

 در تعالیم الهی و تفاسیر قرآنی, به شناخت و ابعاد مختلف آن و نیز موضوع زیبایی و گستره آن در ابعاد وجودی انسان, به مناسبت های مختلف و در جایگاه های متعدد توجه شده است, به گونه ای که می توان میان شناخت و زیبایی, پیوند عمیق و تفکیک ناپذیری را مشاهده کرد. علامه طباطبایی, از مفسران بزرگ شیعی, با ژرف اندیشی در قرآن و آموزه های تربیتی آن, توجه به ادراک حسی (سمع و بصر) را, مقدمه و منشا علوم حصولی (تصورات) می داند و فواد را برابر با قوه عقل و مبدا تصدیق و تعقل بر می شمرد. این نوع نگاه به ابزار معرفت, پایه اصلی بعد خاصی از تربیت با عنوان «تربیت زیباشناختی» است. در پژوهش حاضر که, به شیوه توصیفی_ تحلیلی و با مراجعه به منابع دست اول و منابع کتابخانه ای, به ویژه تفسیر المیزان انجام شده است, ضمن تبیین برخی از دیدگاه های معرفت شناسی و زیبایی شناسی علامه طباطبایی و پیوند میان آنها, نوع خاصی از تفکر در اهداف آموزشی, با عنوان «تفکر چندوجهی» در تربیت زیباشناختی مطرح می شود, که حاصل آن, توجه توامان به عقل و اندیشه, احساس بیرونی و درونی و عاطفه و ایمان و حق پذیری است. بنابراین, توجه و تقویت پرورش کیفیات حسی و ذائقه زیبایی شناختی فراگیران, به موازات پرورش و تقویت عقل سلیم و توجه به دل و فطرت سالم, بایستی در اولویت برنامه های نظام آموزشی قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آدم زاده، عفت، سرمدی، محمدرضا، فرج الهی، مهران، و اسماعیلی، زهره. (1395). از معرفت شناسی علامه طباطبایی تا تفکر چند وجهی در تربیت زیباشناختی با نگاهی به قرآن کریم. آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث، 2(1 (پیاپی 3) )، 113-130. SID. https://sid.ir/paper/264900/fa

    Vancouver: کپی

    آدم زاده عفت، سرمدی محمدرضا، فرج الهی مهران، اسماعیلی زهره. از معرفت شناسی علامه طباطبایی تا تفکر چند وجهی در تربیت زیباشناختی با نگاهی به قرآن کریم. آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث[Internet]. 1395؛2(1 (پیاپی 3) ):113-130. Available from: https://sid.ir/paper/264900/fa

    IEEE: کپی

    عفت آدم زاده، محمدرضا سرمدی، مهران فرج الهی، و زهره اسماعیلی، “از معرفت شناسی علامه طباطبایی تا تفکر چند وجهی در تربیت زیباشناختی با نگاهی به قرآن کریم،” آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث، vol. 2، no. 1 (پیاپی 3) ، pp. 113–130، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/264900/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button