مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,567
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

989
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

صورت بندی فلسفه تعلیم و تربیت ضمنی در فرهنگ ایران باستان

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 28

چکیده

 هدف این مقاله استخراج فلسفه تعلیم و تربیت ایران بر مبنای ویژگی های فرهنگی ایران باستان است. به این منظور, با در نظر داشتن تعریف تیلور از فرهنگ و تاکید بر چهار عنصر اثرساز شامل حکومت, شرایط اجتماعی, دین و آموزش و پرورش و با استفاده از روش های تحقیق تاریخی, تحلیل استعلایی و استنتاج به تحلیل و صورت بندی فلسفه تعلیم و تربیت ضمنی ایران باستان پرداخته شده است. یافته های پژوهش شامل هدف غایی تربیت, مفهوم اساسی تربیت, مبانی فلسفی (انسان شناسی, معرفت شناسی و ارزش شناسی) و اصول حاصل از آن می باشند. بررسی یافته های پژوهش نشان می دهد که هدف غایی تعلیم و تربیت «دست یابی به خیر» است و در این راستا به ابعاد مختلف وجود انسان توجه می شود و این نکته, به ویژه در وجه فردی, از نقاط مثبت فلسفه ضمنی تربیت ایران باستان است. در بخش مربوط به انسان شناسی, نگاه جبری به انسان و توانایی هایش, همچنین عدم تحرک اجتماعی و تعلق به طبقه اجتماعی خاص, قابل انتقاد است. در حیطه معرفت شناسی, وابستگی معرفت به طبقات اجتماعی, عدم توجه به ارزش فی نفسه دانش و تسلط رویکردهای تقلیدی در برابر تعقلی از نقاط ضعف این فلسفه تربیتی است. در حیطه ارزش شناسی نیز نقاط قوت و ضعفی وجود دارند. در بعد اجتماعی پای بندی به ارزش های طبقاتی و عدم قدرت انتخاب در آن ها نقطه منفی به حساب می آید. اما در حیطه فردی و ارزش های فردی, پای بندی افراد و نقش خانواده در انتقال ارزش ها از نقاط مثبت به شمار می رود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خلیلی، سمانه، و باقری نوع پرست، خسرو. (1396). صورت بندی فلسفه تعلیم و تربیت ضمنی در فرهنگ ایران باستان. فلسفه تربیت، 2(1 )، 5-28. SID. https://sid.ir/paper/264988/fa

    Vancouver: کپی

    خلیلی سمانه، باقری نوع پرست خسرو. صورت بندی فلسفه تعلیم و تربیت ضمنی در فرهنگ ایران باستان. فلسفه تربیت[Internet]. 1396؛2(1 ):5-28. Available from: https://sid.ir/paper/264988/fa

    IEEE: کپی

    سمانه خلیلی، و خسرو باقری نوع پرست، “صورت بندی فلسفه تعلیم و تربیت ضمنی در فرهنگ ایران باستان،” فلسفه تربیت، vol. 2، no. 1 ، pp. 5–28، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/264988/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button