مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

405
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

633
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی گفتمان تاریخی تولد مدرسه مدرن از منظر مناسبات قدرت پیرامون زندگی کودکان

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 131

چکیده

 هدف اصلی این مقاله واکاوی گفتمان تاریخی تولد مدرسه مدرن از منظر مناسبات قدرت در زندگی کودکان است. از این رو جهت تحلیل مناسبات قدرت در زندگی کودکان, با استفاده از مفروضه های تحلیل گفتمان انتقادی میشل فوکو به بررسی شرایط تولد و تحولات مدرسه در گفتمان مدرن پرداخته شد و همسویی این تحولات با قدرت مورد تحلیل قرار گرفت. برای تامین هدف مطالعه ابتدا با استفاده از روش تحلیل اسناد, تاریخچه شکل گیری مدرسه از منظر فوکو و شارحان رویکرد او در نظام های تربیتی توصیف شد. با توجه به توصیف انجام شده نحوه این دگردیسی از مراقبت های تعذیبی مبتنی بر بدن تا شکل گیری شیوه های نهادی مراقبت از زندگی کودکان و توسعه مدارس بوده است. بر این مبنا, مهم ترین تحولات گفتمانی عبارت اند از ظهور شیوه های مراقبت مدرن پیرامون کودکی, پنهان شدگی مراقبت تنبیهی پیرامون کودکان و درنهایت گسترش قدرت مدرن بر روح کودک در مدرسه مدرن. پس از توصیف تحولات گفتمانی, مناسبات قدرت پیرامون آن بر مبنای تحلیل اسناد پیرامون رویکرد گفتمانی به کودکی و تربیت مورد واکاوی قرار گرفت و نتایج نشان داد که تولد مدرن و شاخه های مختلف دانشی همچون روان شناسی کودکی و جامعه شناسی که به دانش تربیتی شکل داده است, حاصل تحول در ساختارهای زیرین اجتماعی, اقتصادی و سیاست های جمعیتی و فناوری های انضباطی بوده و لزوما به رهایی کودکان منجر نشده و ازاین رو به تعبیر فوکو زندگی کودکان نیازمند رهایی بخشی نه از نهادها بلکه از نظام های سلطه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عالی، مرضیه. (1397). واکاوی گفتمان تاریخی تولد مدرسه مدرن از منظر مناسبات قدرت پیرامون زندگی کودکان. فلسفه تربیت، 3(1 )، 115-131. SID. https://sid.ir/paper/265003/fa

    Vancouver: کپی

    عالی مرضیه. واکاوی گفتمان تاریخی تولد مدرسه مدرن از منظر مناسبات قدرت پیرامون زندگی کودکان. فلسفه تربیت[Internet]. 1397؛3(1 ):115-131. Available from: https://sid.ir/paper/265003/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه عالی، “واکاوی گفتمان تاریخی تولد مدرسه مدرن از منظر مناسبات قدرت پیرامون زندگی کودکان،” فلسفه تربیت، vol. 3، no. 1 ، pp. 115–131، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/265003/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button