مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,641
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

909
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل رابطه ی آلودگی هوای تهران با ترافیک و شرایط جو برای کاهش مخاطرات

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 49

چکیده

 آلودگی هوا از مهم ترین مخاطرات زیست محیطی کلانشهرهاست که شناخت عوامل مؤثر بر آن کمک شایانی به کاهش آثار آن خواهد کرد. حل این مشکل نیازمند مطالعات دقیق در زمینه ی شناسایی متغیرهای مؤثر بر آلاینده هاست. هدف این پژوهش بررسی تغییرات شاخص کیفیت هوا در ارتباط با شرایط جوی و ترافیک در شهر تهران طی 60 روز (15 آبان تا 15 دی, معادل 6 نوامبر تا 5 ژانویه) برای هر یک از سال های 1389 تا 1391 بوده است. به منظور محاسبه ی همبستگی و تحلیل رگرسیون بین شاخص های کیفیت هوا (میانگین و بیشینه) با متغیرهای ترافیک و هواشناسی از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که شاخص ناپایداری جو (شاخص– ki ) بیشترین تأثیر را بر تغییرات آلودگی هوا داشته است. در خصوص تخمین شاخص کیفیت هوا, مدل های رگرسیون ساده و چندگانه ی خطی در سال 1390, دقیق ترین مدل در تخمین بیشینة شاخص کیفیت هوا و دارای کمترین انحراف نسبی بوده است (انحراف نسبی 05/0-در مدل اول و 1/0-در مدل دوم). دستاورد شایان توجه در این تحقیق همبستگی غیرمستقیم بین تعداد خودرو و شاخص کیفیت هواست که بر خلاف انتظار است. به نظر می رسد تولید آلاینده ها در دو حالت حرکت و توقف خودروها, دو مقوله ی کاملاً متفاوت است که باید با دیگر روش های علمی بررسی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بازگیر، سعید، قدیری معصوم، مجتبی، شمسی پور، علی اکبر، و سیدی سرنجیانه، شیوا. (1394). تحلیل رابطه ی آلودگی هوای تهران با ترافیک و شرایط جو برای کاهش مخاطرات. مدیریت مخاطرات محیطی، 2(1 )، 35-49. SID. https://sid.ir/paper/265052/fa

    Vancouver: کپی

    بازگیر سعید، قدیری معصوم مجتبی، شمسی پور علی اکبر، سیدی سرنجیانه شیوا. تحلیل رابطه ی آلودگی هوای تهران با ترافیک و شرایط جو برای کاهش مخاطرات. مدیریت مخاطرات محیطی[Internet]. 1394؛2(1 ):35-49. Available from: https://sid.ir/paper/265052/fa

    IEEE: کپی

    سعید بازگیر، مجتبی قدیری معصوم، علی اکبر شمسی پور، و شیوا سیدی سرنجیانه، “تحلیل رابطه ی آلودگی هوای تهران با ترافیک و شرایط جو برای کاهش مخاطرات،” مدیریت مخاطرات محیطی، vol. 2، no. 1 ، pp. 35–49، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/265052/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button