مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,572
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,380
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارایه خدمات رفاهی به کارکنان چه ارتباطی با عملکرد آنان دارد؟ نگرشی خاص به نقش انگیزشی بیمه های درمانی

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 110

چکیده

 مقدمه: عملکرد کارکنان نقش مهمی در بهره وری سازمان ها دارد. عملکرد کارکنان تحت تأثیر حوزه گسترده ای از عوامل فردی و سازمانی قرار دارد. یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد خدمات رفاهی هر سازمان است که با افزایش انگیزه کارکنان نقش مهمی در بهبود عملکرد آنان دارد. خدمات رفاهی ارائه شده به کارکنان حیطه گسترده ای دارد که اثرات متفاوتی بر انگیزش کارکنان دارند. شناخت ابعاد خدمات رفاهی که در افزایش عملکرد مؤثر است, نقش مهمی در ارتقاء عملکرد کارکنان خواهد داشت. روش بررسی: در مطالعه حاضر که به صورت مقطعی انجام گرفت, کلیه کارکنان شبکه بهداشتی و درمانی شهرری شامل دو گروه درمانی (پزشک, دندانپزشک, پرستار, کارشناس تغذیه و مامایی) و اداری (کاردان و کارشناسان بهداشتی, آزمایشگاه, پذیرش و خدمات) به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد کل کارکنان 100 نفر بودند که به طور کامل در مطالعه شرکت داده شدند. پرسشنامه در برگیرنده سه جزء اصلی بود. جزء اول شامل سوالات دموگرافیک بود. جزء دوم شامل سوالات سنجش عملکرد و جزء سوم شامل سوالات وضعیت خدمات رفاهی بود. پاسخ سوالات در طیف 5 گزینه ای لیکرت از گزینه بسیار زیاد تا بسیار کم دسته بندی شده بود. جزء سوم شش خدمت رفاهی اصلی شامل بیمه خدمات درمانی, کمک هزینه, تسهیلات فرهنگی, تسهیلات ورزشی, تسهیلات گردشگری و ایاب و ذهاب مورد بررسی قرار گرفت. پرسشنامه ها پس از استانداردسازی, مورد استفاده قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: 52 درصد از کارکنان مورد مطالعه مرد و48 درصد آنان زن بودند. بیشتر پاسخگویان (41 درصد) در گروه سنی40-50 سال قرار داشتند. نتایج پژوهش نشان داد که بین عملکرد کارکنان در گروه های مختلف جنسی, سنی, تحصیلی, تأهل, درآمد, وضعیت استخدامی, سابقه کار و پست سازمانی تفاوت معنی داری وجود ندارد. بررسی ارتباط عملکرد کارکنان با مؤلفه خدمات رفاهی شامل بیمه خدمات درمانی, کمک هزینه, تسهیلات فرهنگی ورزشی, تسهیلات گردشگری و ایاب و ذهاب نشان دهنده وجود ارتباط معنی دار بین این متغیرها بود (01/0P. value<). در این خصوص ارتباط عملکرد کارکنان با بیمه خدمات درمانی در آنالیز رگرسیون چند متغیره تأیید نشد. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که عملکرد کارکنان تحت تأثیر متغیرهای جمعیتی و سطح درآمد افراد قرار ندارد. با این حال ارایه برخی از تسهیلات رفاهی می تواند در ارتقای عملکرد کارکنان موثر باشد. در این زمینه بیمه خدمات درمانی با سایر تسیهلات رفاهی اندکی تفاوت داشت. به نظر می رسد بیمه خدمات درمانی در این مطالعه در سطحی پایه ای تر بر عملکرد کارکنان مؤثر است. و پیش از آنکه یک عامل انگیزشی باشد یک عامل مهم در پذیرش و ابقای شغل است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فرهمندفر، زینب، حاجی نبی، کامران، و آیین پرست، افسون. (1397). ارایه خدمات رفاهی به کارکنان چه ارتباطی با عملکرد آنان دارد؟ نگرشی خاص به نقش انگیزشی بیمه های درمانی. بیمه سلامت ایران، 1(3 )، 105-110. SID. https://sid.ir/paper/265930/fa

    Vancouver: کپی

    فرهمندفر زینب، حاجی نبی کامران، آیین پرست افسون. ارایه خدمات رفاهی به کارکنان چه ارتباطی با عملکرد آنان دارد؟ نگرشی خاص به نقش انگیزشی بیمه های درمانی. بیمه سلامت ایران[Internet]. 1397؛1(3 ):105-110. Available from: https://sid.ir/paper/265930/fa

    IEEE: کپی

    زینب فرهمندفر، کامران حاجی نبی، و افسون آیین پرست، “ارایه خدمات رفاهی به کارکنان چه ارتباطی با عملکرد آنان دارد؟ نگرشی خاص به نقش انگیزشی بیمه های درمانی،” بیمه سلامت ایران، vol. 1، no. 3 ، pp. 105–110، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/265930/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button