مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

648
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

614
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پرداخت از جیب و بیمه تکمیلی: میزان رضایتمندی ایثارگران تحت پوشش

صفحات

 صفحه شروع 128 | صفحه پایان 134

چکیده

 مقدمه: رضایتمندی از خدمات درمانی به دلیل سر و کار داشتن با سلامت افراد جامعه, از اصلی ترین اهداف هر جامعه است. در ایران خدمات بهداشتی-درمانی سرپایی و بستری به ایثارگران و خانواده آنان, در قالب بیمه تکمیلی (بیمه ایران) ارائه شده است. در این پژوهش میزان رضایتمندی از میزان پرداخت از جیب در جامعه تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران (افراد جانباز, خانواده جانباز و ایثارگران شاهد) در سال 1396 مورد بررسی قرار گرفته است. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی در خصوص رضایت سنجی جامعه ایثارگران تحت پوشش بیمه تکمیلی, از میان 1177 فرد مورد مطالعه که خدمات سلامت دریافت نموده بودند, در طی یکسال قبل از جمع آوری داده ها, 622 نفر نیازمند سند دریافت هزینه از بیمه بودند که مقاله حاضر به بررسی وضعیت رضایت این گروه از گیرندگان خدمت می پردازد. جهت جمع آوری داده ها در این مطالعه, از پرسشنامه مطالعه مشابه در سال 1394 که توسط همین گروه تحقیق اجرا شده بود, استفاده شد که در این مطالعه ابعاد کیفیت خدمات نیز به آن افزوده شده است. داده ها از طریق نرم افزار SPSS ویرایش 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و بررسی توصیفی و تحلیلی داده ها شامل آزمون های کای دو و رگرسیون لوژستیک جهت بررسی عوامل موثر بر عدم رضایتمندی انجام شد. یافته ها: از میان افرادی که از خدمات بیمه برای خدمت سرپایی استفاده کرده بودند, در طی یکسال گذشته 52/8 درصد برای دریافت خدمات بهداشتی درمانی پرداخت از جیب داشتند. در خصوص شاخص های رضایتمندی گیرندگان خدمت از بیمه تکمیلی شامل رضایت از مدت زمان انتظار, ارائه دهندگان خدمت, فاصله مکانی محل دریافت خدمت و روند دریافت هزینه از بیمه, بیشترین رضایتمندی مربوط به رضایت از ارائه دهندگان خدمت با فراوانی 69 درصد و کمترین رضایت مندی مربوط به زمان انتظار با فراوانی 33 درصد بود. از دیدگاه جمعیت ایثارگران مورد مطالعه حاضر, مهمترین مشکل روند دریافت هزینه از بیمه, زمان طولانی بازپرداخت (با فراوانی 43 درصد) و پس از آن عدم پرداخت یا پرداخت ناقص (با فراوانی 28 درصد) بود. در خصوص عوامل مؤثر بر رضایتمندی گیرندگان خدمت, مدت انتظار و وضعیت دریافت هزینه عواملی بودند که در عدم رضایتمندی از روند دریافت هزینه, ارائه دهندگان خدمت و زمان انتظار مؤثر بودند بدین ترتیب که با افزایش مدت زمان انتظار و نیز دریافت نکردن هزینه, عدم رضایتمندی نیز افزایش یافته بود. در خصوص رضایت از فاصله مکانی محل دریافت خدمت, وجود بیماری زمینه ای و وضعیت دریافت هزینه, عوامل مؤثر در عدم رضایتمندی بودند. به طوری که با وجود بیماری زمینه ای در ایثارگر, عدم رضایتمندی از فاصله مکانی بیشتر شده بود و بعلاوه در موارد عدم دریافت هزینه نیز نارضایتی افزایش یافته بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج, کاهش میزان موارد پرداخت از جیب از یک سو و از سوی دیگر برطرف نمودن موانع رضایتمندی از روند دریافت هزینه توسط ایثارگرانی که پرداخت از جیب داشته اند, اهمیت بسزایی دارد. کاهش مدت زمان انتظار و افزایش مواردی که بازپرداخت هزینه را داشته باشند باعث افزایش رضایتمندی خواهد شد. مهمترین مشکل در رضایتمندی از روند دریافت هزینه از بیمه, زمان طولانی باز پرداخت بوده است. پیشنهاد می شود مطالعات بعدی جهت ارزیابی و اعمال راهکارهای ارتقای روند دریافت هزینه انجام شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مفتون، فرزانه، موسوی، بتول، سروش، محمدرضا، محمد، کاظم، شریفان، مژگان، و نقی زاده موغاری، فاطمه. (1397). پرداخت از جیب و بیمه تکمیلی: میزان رضایتمندی ایثارگران تحت پوشش. بیمه سلامت ایران، 1(4 )، 128-134. SID. https://sid.ir/paper/265940/fa

    Vancouver: کپی

    مفتون فرزانه، موسوی بتول، سروش محمدرضا، محمد کاظم، شریفان مژگان، نقی زاده موغاری فاطمه. پرداخت از جیب و بیمه تکمیلی: میزان رضایتمندی ایثارگران تحت پوشش. بیمه سلامت ایران[Internet]. 1397؛1(4 ):128-134. Available from: https://sid.ir/paper/265940/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه مفتون، بتول موسوی، محمدرضا سروش، کاظم محمد، مژگان شریفان، و فاطمه نقی زاده موغاری، “پرداخت از جیب و بیمه تکمیلی: میزان رضایتمندی ایثارگران تحت پوشش،” بیمه سلامت ایران، vol. 1، no. 4 ، pp. 128–134، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/265940/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button