مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,160
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

623
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برنامه درسی و نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه تورنتو کانادا: یک مطالعه تطبیقی

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 70

چکیده

 مقدمه و هدف: امروزه نگرانی عمده ی نظام آموزشی سلامت, غفلت از کیفیت مطالب و کارایی دانش آموختگان می باشد. تطبیق, مقایسه و تحلیل ابعاد مختلف برنامه ها با سایر کشورها, در رفع این دغدغه بسیار مؤثر است. با توجه به کمبود مطالعات مربوط, این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی برنامه دکتری پرستاری ایران و تورنتو انجام شد. روش ها: مطالعه توصیفی حاضر با رویکرد تطبیقی, سال 1396 و الگوی چهار مرحله ای بردی(Beredy) صورت گرفت. اطلاعات مربوطه از دو دانشگاه جمع آوری و مطابق مراحل تفسیر و همجواری طبقه بندی شدند. سپس شباهت ها و تفاوت ها آنالیز گردیدند. یافته ها: هر دو برنامه آموزشی به صورت تمام وقت, حضوری و با تأکید بر اصل دانشجو محوری است. تفاوت هایی از نظر ساختاری بین برنامه ها وجود دارد؛ اما طول دوره آموزشی-پژوهشی و محتوای برخی دروس همانند آشنایی با زمینه تحقیقاتی, رساله پژوهشی و نقد مطالعات در تورنتو با روش شناسی تحقیقات کمی-کیفی و نقد مقالات در ایران و درس سمینار دانشجویان با چالش های پرستاری دارای شباهت هایی است. دانشکده تورنتو بر مقاله منتج از پایان نامه تأکید نکرده ولی در ایران استخراج مقاله از رساله ضروری است. نتیجه گیری: نقطه عطف برنامه تورنتو به روزرسانی مدون آن است. در ایران با توجه به نیازهای در حال گسترش این رشته و انتظارات فارغ التحصیلان, تغییرات کلی ضروری است؛ لذا توصیه می گردد علاوه بر توجه به پیشنهادات اصلاحی در متون مختلف, این دوره در ایران از نظر کلی و محتوایی مورد بازنگری قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روشن زاده، مصطفی، تاج آبادی، علی، و آقایی، میرحسین. (1397). برنامه درسی و نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه تورنتو کانادا: یک مطالعه تطبیقی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، 5(2 )، 48-70. SID. https://sid.ir/paper/266142/fa

    Vancouver: کپی

    روشن زاده مصطفی، تاج آبادی علی، آقایی میرحسین. برنامه درسی و نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه تورنتو کانادا: یک مطالعه تطبیقی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی[Internet]. 1397؛5(2 ):48-70. Available from: https://sid.ir/paper/266142/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی روشن زاده، علی تاج آبادی، و میرحسین آقایی، “برنامه درسی و نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه تورنتو کانادا: یک مطالعه تطبیقی،” راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، vol. 5، no. 2 ، pp. 48–70، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/266142/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا