Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,219
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

992
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش توجه انتخابی، اضطراب امتحان و عملکرد شناختی در حافظه کاری دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 42

چکیده

 مقدمه: مطالعه حاضر با هدف نقش توجه انتخابی, اضطراب امتحان و عملکرد شناختی در حافظه کاری دانش آموزان انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل می دادند که از این جامعه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای, نمونه ای به حجم 353 نفر انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از آزمون استروپ, اضطراب امتحان اسپیلبرگر, مقیاس وکسلر و آزمون n-back استفاده شد. از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (هم زمان) برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که حافظه کاری با زمان توجه انتخابی رابطه مثبت و معنادار و با خطا رابطه منفی و معناداری دارد. همچنین بین اضطراب امتحان با حافظه کاری رابطه منفی و معناداری وجود دارد. از سویی بین عملکردهای شناختی محاسبات, تنظیم تصویر و طراحی مکعب ها با حافظه کاری رابطه مثبت وجود دارد. بین گنجینه لغات با حافظه کاری رابطه ای مشاهده نشد. از سویی نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نمرات متغیرهای پیش بین (توجه انتخابی, اضطراب امتحان و عملکردهای شناختی), 19% از تغییرات حافظه کاری را به طور معنی داری پیش بینی می کنند. بنابراین با افزایش توجه انتخابی و عملکردهای شناختی, می توان میزان اضطراب امتحان را کاهش داده و از این طریق حافظه کاری دانش آموزان را بهبود بخشید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حبیبی کلیبر، رامین، و بهادری خسروشاهی، جعفر. (1395). نقش توجه انتخابی, اضطراب امتحان و عملکرد شناختی در حافظه کاری دانش آموزان. عصب روانشناسی، 2(3 (پیاپی 6) )، 25-42. SID. https://sid.ir/paper/266846/fa

    Vancouver: کپی

    حبیبی کلیبر رامین، بهادری خسروشاهی جعفر. نقش توجه انتخابی, اضطراب امتحان و عملکرد شناختی در حافظه کاری دانش آموزان. عصب روانشناسی[Internet]. 1395؛2(3 (پیاپی 6) ):25-42. Available from: https://sid.ir/paper/266846/fa

    IEEE: کپی

    رامین حبیبی کلیبر، و جعفر بهادری خسروشاهی، “نقش توجه انتخابی, اضطراب امتحان و عملکرد شناختی در حافظه کاری دانش آموزان،” عصب روانشناسی، vol. 2، no. 3 (پیاپی 6) ، pp. 25–42، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/266846/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا