مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,220
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

717
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر تحریک سیستم نورون های آینه ای بر رشد مهارت درک دستوری کودکان اوتیستیک 5 تا 8 ساله دختر فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 22

چکیده

 مقدمه: این پژوهش, از نوع نیمه تجربی, کاربردی و به صورت انتخاب نمونه در دسترس, انجام شد. هدف از این پژوهش, بررسی رابطه تحریک سیستم نورون های آینه ای از طریق تقلید حرکات قصدمند تقلید کلامی با رشد مهارت درک دستوری کودکان اوتیستیک است.روش: به همین منظور ابتدا یک مدل کاربردی برای توانبخشی آزمودنی ها بر مبنای تحریک سیستم نورون های آینه ای با استفاده از تقلید حرکات قصدمند و تقلید کلامی, توسط محققین طراحی شد. سپس به کمک روش آموزش TPR یک پژوهش آزمایشی در 12 جلسه روی یک دختر 7 ساله اوتیستیک اجراشد و نتایج مثبتی مشاهده شد. پس از مشاهده نتایج مثبت, 5 دختر اوتیستیک پنج تا هشت ساله انتخاب شدند, و 42 جلسه در طی 14 هفته تحت آموزش, قرارگرفتند. رشد مهارت درک دستوری پیش و پس از مداخله با آزمون TOLD نسخه p3 ارزیابی شد. هر آزمودنی به عنوان شاهد یا کنترل خودش در قبل و بعد از مداخله, تحت بررسی قرارگرفت. ضمنا پس از گذشت دو ماه توقف دوره, کلیه آزمودنی ها, مجددا مورد بررسی قرار گرفتند و نهایتا پایداری نتایج بررسی شد.یافته ها: یافته هابا استفاده از نرم افزار SPSS به کمک آزمون تی زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهند که تفاوت معنی داری میان نمرات پیش آزمون و پس آزمون مهارت درک دستوری (p=0.003) وجوددارد (فرض p<0.05). ماندگاری تغییرات پس از دو ماه توقف, نیز اثبات گردید.نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان گفت در کودکان اوتیستیک تحریک سیستم نورون های آینه ای از طریق تقلید حرکات قصدمند و تقلید کلامی تاثیر مثبتی بر پیشرفت مهارت زبانی این کودکان دارد و باعث تسهیل ارتباطات کلامی آنها می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یارمند، هانیه، عشایری، حسن، گلفام، ارسلان، و عامری، حیات. (1395). بررسی تاثیر تحریک سیستم نورون های آینه ای بر رشد مهارت درک دستوری کودکان اوتیستیک 5 تا 8 ساله دختر فارسی زبان. عصب روانشناسی، 2(2 (پیاپی 5) )، 7-22. SID. https://sid.ir/paper/266904/fa

    Vancouver: کپی

    یارمند هانیه، عشایری حسن، گلفام ارسلان، عامری حیات. بررسی تاثیر تحریک سیستم نورون های آینه ای بر رشد مهارت درک دستوری کودکان اوتیستیک 5 تا 8 ساله دختر فارسی زبان. عصب روانشناسی[Internet]. 1395؛2(2 (پیاپی 5) ):7-22. Available from: https://sid.ir/paper/266904/fa

    IEEE: کپی

    هانیه یارمند، حسن عشایری، ارسلان گلفام، و حیات عامری، “بررسی تاثیر تحریک سیستم نورون های آینه ای بر رشد مهارت درک دستوری کودکان اوتیستیک 5 تا 8 ساله دختر فارسی زبان،” عصب روانشناسی، vol. 2، no. 2 (پیاپی 5) ، pp. 7–22، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/266904/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button