Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,052
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

591
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دانش و نگرش دستیاران رشته کودکان در خصوص احیا قلبی تنفسی کودکان و نوزادان

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 68

چکیده

 مقدمه: برای انجام عملیات احیا قلبی ریوی به عنوان مهمترین فوریت پزشکی نیاز به وجود افرادی مجرب با آگاهی و مهارت کافی در این زمینه می باشد. با توجه به ویژگی های خاص کودکان و نوزادان علل متفاوت ایست قلبی تنفسی در مقایسه با بالغین؛ دستیاران کودکان بیشترین برخورد را با این مسئله دارند, لذا بررسی دانش و نگرش این گروه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.روشها: در این مطالعه جمع آوری اطلاعات به طور مقطعی از طریق تکمیل پرسشنامه به صورت حضوری از طرف دستیاران کودکان بیمارستان های تابعه سه دانشگاه علوم پزشکی در شهر تهران در 14 بیمارستان آموزشی صورت گرفت. پرسشنامه علاوه بر ضمیمه توجیهی و درخواست اطلاعات دموگرافیک شامل دو بخش بررسی نگرش فردی متشکل از 8 سوال و بخش دوم شامل 30 سوال طراحی شده به صورت سوالات کاربردی و سناریوهایی در خصوص برخورد و مدیریت و یا تجویز دارو و انجام عملیات احیا کودکان و نوزادان طرح گردید.نتایج: در این مطالعه جمعا 140 دستیار رشته کودکان مورد ارزیابی قرار گرفتند. که در زمینه نگرش بیش از 90 درصد پاسخ دهندگان, اطلاعات علمی خود را در زمینه احیا متوسط یا کمتر ارزیابی کرده و 80 درصد نیز توانایی عملی خود را در حد متوسط و کمتر از آن می دانستند و آموزشهای ارائه شده در زمینه احیا قلبی ریوی را در طی دوره پزشکی کم و بسیار کم ذکر نموده بودند. میزان آگاهی دستیاران در حد کم 0.54+14.7 از جمع 30 نمره بود. نمرات آگاهی و نگرش دستیاران نیز از نظر آماری فاقد رابطه ارزشمند بودند.نتیجه گیری: دستیاران گروه کودک بایستی آگاهی و مهارت کافی جهت انجام عملیات احیا کودکان و نوزادان داشته تا بتوانند جان بیماران را نجات دهند. در این پژوهش میزان آگاهی دستیاران در حد مطلوبی نبوده و هیچ تفاوتی بین سالهای مختلف دوره دستیاری در این زمینه مشاهده نشد که اکثریت آنان نیز به عدم آموزش کافی و پیشینه ضعیف اطلاعات علمی و عملی اذعان داشتند. توجه به نظریات دستیاران به عنوان بیشترین افرادی که درگیر احیا کودکان و نوزادان می باشند و در نهایت طراحی و اجرای برنامه های آموزشی مناسب در طی دوره های مختلف تحصیل پزشکی و تکرار این برنامه ها می توانند نقش مهمی در ارتقا دانش و بهبودی نگرش آنان داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کدیور، ملیحه، پناه خواهی، مهدی، و جوادنیا، نادره. (1382). بررسی دانش و نگرش دستیاران رشته کودکان در خصوص احیا قلبی تنفسی کودکان و نوزادان . پژوهش در علوم پزشکی، 8(3)، 65-68. SID. https://sid.ir/paper/26724/fa

    Vancouver: کپی

    کدیور ملیحه، پناه خواهی مهدی، جوادنیا نادره. بررسی دانش و نگرش دستیاران رشته کودکان در خصوص احیا قلبی تنفسی کودکان و نوزادان . پژوهش در علوم پزشکی[Internet]. 1382؛8(3):65-68. Available from: https://sid.ir/paper/26724/fa

    IEEE: کپی

    ملیحه کدیور، مهدی پناه خواهی، و نادره جوادنیا، “بررسی دانش و نگرش دستیاران رشته کودکان در خصوص احیا قلبی تنفسی کودکان و نوزادان ،” پژوهش در علوم پزشکی، vol. 8، no. 3، pp. 65–68، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/26724/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا