مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

917
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

633
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تنوع کاربرد نماد در اشعار کودکانه جعفر ابراهیمی

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 24

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر بررسی و رمزگشایی نمادهای به کار رفته در اشعار کودکانه جعفر ابراهیمی است؛ برای دست یابی به هدف تحقیق, پس از مراجعه به منابع و مآخذ مرتبط با موضوع تحقیق, اطلاعات مورد نیاز, سندکاوی و فیش برداری شده و با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. «نماد» از هنری ترین صور خیال است که تصاویر ذهنی را بازتاب می دهد و به لایه ای فراتر از معنای ظاهری کلمه یا عبارت اشاره می کند. این شگرد ادبی, به دلیل همراهی با تداعی های ذهنی و تصاویر دیریاب, در شعر کودک کاربرد کمتری دارد؛ با وجود این, اشعار ابراهیمی, سرشار از نمادهایی است که نه تنها در کوشش طبیعی کودک برای دریافت معنا خللی ایجاد نمی کند؛ بلکه به نیازهای عاطفی کودک جواب می دهد و تضادهای درونی او را به وحدت می رساند. نماد در شعر ابراهیمی دو نوع است: نماد ادبی و نماد روان شناختی. نماد روان شناختی, حاصل انعکاس رفتار عاطفی کودک در شعر است و نقش فیزیولوژیکی در کودک دارد؛ این نوع نماد, اغلب به صورت ناخودآگاه بر کودک تأثیر می گذارد. نمادهای ادبی, نمادهایی هستند که شاعر به جهت پویایی و تأویل پذیری شعر به کار می برد تا قدرت تداعی ذهن کودک را بیازماید و ذهن کودک را به جست وجو و کنجکاوی وادارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محرمی، رامین، اسدالهی، خدابخش، پورالخاص، شکراله، و فروغی راد، پیام. (1395). بررسی تنوع کاربرد نماد در اشعار کودکانه جعفر ابراهیمی. بلاغت کاربردی و نقد بلاغی، 2(1 )، 11-24. SID. https://sid.ir/paper/267298/fa

    Vancouver: کپی

    محرمی رامین، اسدالهی خدابخش، پورالخاص شکراله، فروغی راد پیام. بررسی تنوع کاربرد نماد در اشعار کودکانه جعفر ابراهیمی. بلاغت کاربردی و نقد بلاغی[Internet]. 1395؛2(1 ):11-24. Available from: https://sid.ir/paper/267298/fa

    IEEE: کپی

    رامین محرمی، خدابخش اسدالهی، شکراله پورالخاص، و پیام فروغی راد، “بررسی تنوع کاربرد نماد در اشعار کودکانه جعفر ابراهیمی،” بلاغت کاربردی و نقد بلاغی، vol. 2، no. 1 ، pp. 11–24، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/267298/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button