مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,798
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,820
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر بازی های رایانه ای بر عناصر بصری و روانشناختی نقاشی کودکان دبستانی ( یک مطالعه میان رشته ای)

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 80

چکیده

 با توجه به گسترش و نفوذ روزافزون بازی های رایانه ای در جهان معاصر و تبدیل آن به یکی از پررنگ ترین ابزار سرگرمی کودکان, به نظر می رسد این ابزار با تاثیر گذاری بر نقاشی کودکان, عناصر بصری را به سمت داده های مجازی تعریف شده, سوق می دهد و کودک را از فضاهای واقعی دور می کند. بدین نحو خلاقیت و ساختار روانشناختی نقاشی کودک را نیز متأثر می سازد. هدف از پژوهش حاضر, بررسی اثر استفاده زیاد از بازیهای رایانه ای بر ساختار نقاشی کودکان است. جهت انجام این پژوهش مقایسه ای, 126 کودک دبستانی 6 تا 10 ساله یک مدرسه در منطقه یک تهران با استفاده از پرسشنامه محقق, مورد بررسی قرار گرفتند و از بین آنها 20 کودک در دو گروه, استفاده کم و زیاد از بازیهای رایانه ای آزمون نقاشی دادند و معیار بررسی نقاشی ها توسط سه تخصص, دو ارزیابی تعیین گردید. براساس یافته های تحلیل توصیفی و کیفی, 77 درصد کودکان روزانه یش از یک ساعت بازی یارانه ای انجام می دهند. بین نقاشی های کودکان دو گروه انتخابی با در نظر گرفتن مدت زمان بازی آنها تفاوت وجود دارد و بررسی کیفی نیز نشان داد استفاده زیاد از بازی های رایانه ای باعث اختلال در شکل گیری ساختار نقاشی کودکان می شود, و. بر اساس یافته ها, اگر چه در بعضی پژوهش ها در مورد استفاده کم از بازیهای رایانه ای مزایایی ذکر شده, اما استفاده زیاد از این بازیها نتایج نامطلوبی به دنبال دارد که در نقاشی کودکان که یک ابزار تشخیصی دوره کودکی نیز هست, مشهود است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن وند، محمدکاظم، اسماعیلی نسب، مریم، و شهیاد، عرفان. (1395). تاثیر بازی های رایانه ای بر عناصر بصری و روانشناختی نقاشی کودکان دبستانی ( یک مطالعه میان رشته ای). مبانی نظری هنرهای تجسمی، -(1 )، 69-80. SID. https://sid.ir/paper/267721/fa

    Vancouver: کپی

    حسن وند محمدکاظم، اسماعیلی نسب مریم، شهیاد عرفان. تاثیر بازی های رایانه ای بر عناصر بصری و روانشناختی نقاشی کودکان دبستانی ( یک مطالعه میان رشته ای). مبانی نظری هنرهای تجسمی[Internet]. 1395؛-(1 ):69-80. Available from: https://sid.ir/paper/267721/fa

    IEEE: کپی

    محمدکاظم حسن وند، مریم اسماعیلی نسب، و عرفان شهیاد، “تاثیر بازی های رایانه ای بر عناصر بصری و روانشناختی نقاشی کودکان دبستانی ( یک مطالعه میان رشته ای)،” مبانی نظری هنرهای تجسمی، vol. -، no. 1 ، pp. 69–80، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/267721/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button