Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

961
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

792
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگاشت نقشه ذهنی مصرف کنندگان نسبت به کالای ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 171 | صفحه پایان 191

چکیده

 آنچه که در ایران و در شرایط کنونیِ کشور به یک چالش تبدیل شده, دیدگاه مصرف کننده در مورد برتری محصولات خارجی است. مطالعات داخلی نشان می دهد, تمایل مصرف کنندگان ایرانی به خرید کالاهای ایرانی از حد مطلوب کمتر است. همین مسئله به یکی از دغدغه های دولتمردان و تولیدکنندگان ایرانی تبدیل شده است. هر مصرف کننده پیش فرض هایی برای انتخاب محصولات مورد نظر خود داشته و هر فرد برای خود سیستمی از سازه های شخصی را شکل می دهد و از آن برای معنا دادن به دنیای اطرافش بهره می برد. به عبارتی رفتار اشخاص توسط همین سازه های شناختی هدایت می شود که اگر به طور صحیح احصاء شوند به درک عمیق تر و منسجم تر و همچنین ایجاد بینش های جدید نسبت به موضوع مورد مطالعه برای پژوهشگران منجر می شود. هدف این مطالعه نگاشت نقشه ذهنی مصرف کنندگان نسبت به کالای ایرانی می باشد. در این راستا, با پانزده نفر از مصرف کنندگانی که نسبت به کشور مبدأ درگیری ذهنی بالایی داشتند, مصاحبه نیمه ساختار یافته با استفاده از تکنیک زیمت انجام گرفت و نقشه اِجماعی کالای ایرانی استخراج گردید. این نقشه شامل 37 سازه ذهنی مثبت و منفی است که در بین آن ها سازه هایی مثل "دور ریختن پول", "عدم اطمینان", "حس فریب خوردن", "عدم نوآوری", "عدم اعتماد", "دوری کردن از کالای ایرانی", " طراحی نامناسب", "جذابیت کم" و "عدم زیبایی" دیده می شود. در انتها بر اساس روابط بین سازه ها, سازه های مرکزی و تأثیر گذار که کنترل سایر سازه ها را در دست دارند, استخراج گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بخشی زاده برج، کبری، و داورزنی، ناصر. (1398). نگاشت نقشه ذهنی مصرف کنندگان نسبت به کالای ایرانی. مطالعات رفتار مصرف کننده، 6(1 )، 171-191. SID. https://sid.ir/paper/268095/fa

    Vancouver: کپی

    بخشی زاده برج کبری، داورزنی ناصر. نگاشت نقشه ذهنی مصرف کنندگان نسبت به کالای ایرانی. مطالعات رفتار مصرف کننده[Internet]. 1398؛6(1 ):171-191. Available from: https://sid.ir/paper/268095/fa

    IEEE: کپی

    کبری بخشی زاده برج، و ناصر داورزنی، “نگاشت نقشه ذهنی مصرف کنندگان نسبت به کالای ایرانی،” مطالعات رفتار مصرف کننده، vol. 6، no. 1 ، pp. 171–191، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/268095/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا