مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,676
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شرکت کننده یا تماشاگر: بیننده تئاتر در گذر زمان

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 47

چکیده

 تماشاگر تئاتر امروز در مقایسه با تماشاگر تئاتر دوره های گذشته بسیار منفعل است. این تماشاگر در طول اجرای نمایش در تاریکی, بدون هیچ گونه تماسی با بازیگر, در صندلی که حرکت فیزیکی او را محدود می کند می نشیند و هیچ نقشی در نمایش ندارد. از نظر تاریخی این انفعال جدید است زیرا تماشاچی در تئاتر یونان باستان, قرون وسطی و رنسانس نقشی بسیار مهم تر از تماشاگر امروز داشت. در یونان باستان بین تماشاگر و بازیگر مرز مشخصی وجود نداشت و تماشاگر در واقع شرکت کننده بود زیرا در فرهنگ آتن در قرن پنجم پیش از میلاد تمام جنبه های زندگی حالت نمایشی داشت. در این جامعه تئاتر برای تماشاگر چیزی اجتناب ناپذیر و جزیی از زندگی روزمره بود. در تئاتر قرون وسطی نیز, پس از بیرون رفتن نمایش از حیطه قدرت کلیسا و اجرای نمایش در سطح شهر رابطه تنگاتنگی بین بازیگر - که از مردم عادی بود - و تماشاگر شکل گرفت. تماشاگر تئاتر رنسانس نیز که از نظر فیزیکی بسیار به بازیگر نزدیک بود به شدید ترین شکل ممکن احساسات خود را نشان می داد. اما با گذشت زمان شرکت تماشاگر در نمایش به تشویق بازیگر و کف زدن محدود شد. بازیگر و تماشاگر به علت زیاد شدن فاصله طبقاتی از هم فاصله گرفتند و این جدایی با مشخص شدن جایگاه تماشاگران و تثبیت آنها روی صندلی های ثابت, نمود فیزیکی پیدا کرد. تئاتر رئالیستی که سعی داشت روی صحنه یک دنیای واقعی خلق کند و تئاتر حماسی که سعی در فاصله گذاری بین تماشاگر و نمایش داشت, هیچ کدام نتوانست شکاف بین تماشاگر و بازیگر را بین ببرد. با ظهور تئاتر پوچی امکان نزدیک شدن رابطه بین تماشاگر و بازیگر به حداقل ممکن رسید زیرا در این تئاتر شخصیتها غیر واقعی, غیر ملموس و بدون هویت هستند و در جهانی بی معنا زندگی می کنند که در آن کلام مفهومی ندارد و از این رو امکان همذات پنداری تماشاگر  با شخصیت وجود ندارد. گرایشات ضد تئاتری در تئاتر معاصر مانع از ایجاد ارتباط بین تماشاگر و بازیگر می شود, تئاتر جنبه آیینی خود را از دست می دهد و هر گونه تکنیک اجرایی برای درگیر کردن تماشاگر در نمایش عملا با شکست مواجه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فخرشفایی، ناهید. (1385). شرکت کننده یا تماشاگر: بیننده تئاتر در گذر زمان. نثر پژوهی ادب فارسی (ادب و زبان)، -(20 (پیاپی 17))، 15-47. SID. https://sid.ir/paper/26910/fa

    Vancouver: کپی

    فخرشفایی ناهید. شرکت کننده یا تماشاگر: بیننده تئاتر در گذر زمان. نثر پژوهی ادب فارسی (ادب و زبان)[Internet]. 1385؛-(20 (پیاپی 17)):15-47. Available from: https://sid.ir/paper/26910/fa

    IEEE: کپی

    ناهید فخرشفایی، “شرکت کننده یا تماشاگر: بیننده تئاتر در گذر زمان،” نثر پژوهی ادب فارسی (ادب و زبان)، vol. -، no. 20 (پیاپی 17)، pp. 15–47، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/26910/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button