مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

555
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

580
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد نقشه مفهومی در بررسی عوامل مهم در مدیریت دانش: مطالعه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 16

چکیده

مدیریت دانش ضرورتا شامل ایجاد, کشف, سازماندهی, کاربرد و تسهیم دانش به عنوان یک منبع است. مزایای رقابتی زمانی حاصل می شود که مدیریت دانش نقش مهمی در سیاست گذاری سازمان ها در بلندمدت داشته باشد. منابع انسانی در هر سازمانی منابع عظیمی از دانش را دارا بوده که ممکن است به طور آشکار و واضح از آن آگاه نباشند. زمینه های اجتماعی و سیاسی, و همچنین علایق فردی و گروهی بر انتقال این دانش عملی به سایرین اثرگذارند. برای دریافتن این که چه عواملی باید برای تسهیل مدیریت دانش در یک سازمان با زمینه کشاورزی مورد توجه قرار گیرد, این مطالعه با رویکرد کیفی انجام شد. چندین نقشه مفهومی برای آشکار ساختن نظرات کارشناسان و متخصصان در مورد عوامل موثر بر انتقال و مدیریت دانش در سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان تهیه شد. پاسخگویان با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی و با معرفی سایر مطلعین کلیدی در زمینه مدیریت دانش در سازمان انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه بدون ساختار و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SimpleMindاستفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که در کل دو دسته عامل در تحریک فرایند مدیریت دانش در سازمان موثرند: عوامل درونی و بیرونی سازمان که هر یک تاثیر پیش برنده یا بازدارندگی داشته اند. عوامل بیرونی دربرگیرنده کارکرد سیستم های تربیت نیروی انسانی مانند دانشگاهها, همکاری با سایر نهادها و سازمان ها, و ارباب رجوعان مطلع و طالب دانش بروز است. عوامل درونی به دو دسته تقسیم می شود: جو عمومی سازمان و عوامل فردی که هر یک دربرگیرنده عناصر مختلفی است. نحوه اداره سازمان (نظام های دولتی), کاربرد تکنولوژی اطلاعاتی, دوره های ضمن خدمت, دیدگاه های حمایتگرانه مدیران برای تحریک تسهیم دانش, فرایند تصمیم گیری, مکانیسم نگهداری و حفظ دانش, دسترسی به اطلاعات سازمانی طبقه بندی شده, وظایف شغلی, نظام پاداش دهی, مکانیسم استخدام و بازنشستگی نیروی انسانی از جمله عوامل درونی هستند که از جو عمومی سازمان نشات می گیرند. به علاوه, ویژگی های فردی کارکنان, رفتار کسب دانش, معیارهای ارزیابی دانش کسب شده, و نیاز برای مدیریت دانش به عنوان عناصر فردی تشخیص داده شدند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی نیا، سیداحمد، فروزانی، معصومه، محمدزاده، سعید، و برادران، مسعود. (1398). کاربرد نقشه مفهومی در بررسی عوامل مهم در مدیریت دانش: مطالعه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان. رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی، 2(1 (پیاپی 5) )، 1-16. SID. https://sid.ir/paper/269120/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی نیا سیداحمد، فروزانی معصومه، محمدزاده سعید، برادران مسعود. کاربرد نقشه مفهومی در بررسی عوامل مهم در مدیریت دانش: مطالعه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان. رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی[Internet]. 1398؛2(1 (پیاپی 5) ):1-16. Available from: https://sid.ir/paper/269120/fa

    IEEE: کپی

    سیداحمد محمدی نیا، معصومه فروزانی، سعید محمدزاده، و مسعود برادران، “کاربرد نقشه مفهومی در بررسی عوامل مهم در مدیریت دانش: مطالعه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان،” رویکردهای پژوهشی کارآفرینانه در کشاورزی، vol. 2، no. 1 (پیاپی 5) ، pp. 1–16، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/269120/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا