مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,887
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,021
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی و تحلیل ساختار و محتوای اشعار کتاب های فارسی دوره ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 322 | صفحه پایان 346

چکیده

 توجه به ساختار و محتوای کتاب های درسی با توجه به ویژگی های روان شناختی و رشد کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. اشعار مربوط به حوزه کودک باید متناسب با ویژگی های روان شناختی آن ها باشد و محتوای شعر نیز با ساحت اندیشه و فضای فکری کودک هماهنگ باشد. هدف این پژوهش بررسی ساختار و محتوای اشعار کتاب های فارسی دوره ابتدایی است. بررسی محتوای اشعار, قالب, وزن, جنسیت و دوره شاعر (کلاسیک یا معاصر) از مهم ترین مولفه های این پژوهش است. روش تحقیق به صورت توصیف و تحلیل متون درسی و روش گردآوری اطلاعات, اسنادی و کتابخانه ای است. نتایج پژوهش نشان داد که در انتخاب اشعار, قالب, وزن و جنسیت شاعران متناسب با دوره های شش گانه دبستان و ویژگی های رشد کودک دقت و توجه چندانی نشده است. موضوعات اغلب در دوره های دبستان تکرار شده اند. قالب چهارپاره بیشترین کاربرد را در اشعار مورد نظر داشته است. هر چه به سال های اخر دبستان نزدیک می شویم, از قالب های تازه و نو نیمایی کمتر استفاده می شود. با توجه به رشد ذهنی کودک و افزایش دایره واژگانی او در دوره اخر دبستان (پنجم و ششم) می توان از قالب های نیمایی و ترانه بیشتر استفاده کرد. بیشترین استفاده از شاعران معاصر در دوره اول ابتدایی یعنی پایه اول تا سوم است و هر چه به پایان دوره نزدیک می شویم از تعداد شاعران معاصر کاسته می شود. کودکان سال های آخر دبستان توانایی خوانش و درک مطالب و محتوای متون کهن را دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجفی بهزادی، سجاد، علیخانی، زیبا، و مهری، معصومه. (1399). بررسی و تحلیل ساختار و محتوای اشعار کتاب های فارسی دوره ابتدایی. پژوهش های بین رشته ای ادبی (ادبیات و پژوهش های میان رشته ای)، 2(3 )، 322-346. SID. https://sid.ir/paper/269167/fa

    Vancouver: کپی

    نجفی بهزادی سجاد، علیخانی زیبا، مهری معصومه. بررسی و تحلیل ساختار و محتوای اشعار کتاب های فارسی دوره ابتدایی. پژوهش های بین رشته ای ادبی (ادبیات و پژوهش های میان رشته ای)[Internet]. 1399؛2(3 ):322-346. Available from: https://sid.ir/paper/269167/fa

    IEEE: کپی

    سجاد نجفی بهزادی، زیبا علیخانی، و معصومه مهری، “بررسی و تحلیل ساختار و محتوای اشعار کتاب های فارسی دوره ابتدایی،” پژوهش های بین رشته ای ادبی (ادبیات و پژوهش های میان رشته ای)، vol. 2، no. 3 ، pp. 322–346، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/269167/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button