مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

575
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,645
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازسرایی روایات و تجارب دانشجومعلمان به منظور شناسایی عوامل مؤثر در تکوین «هویت حرفه ای» آنان

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 72

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بازسرایی روایت های دانشجومعلمان دربارة شناسایی عوامل مؤثر در تکوین هویت حرفه ای آنان انجام شده است. رویکرد پژوهش, کیفی و از نوع پژوهش روایی است. ابزار گردآوری داده ها, یادداشت های خودزیست نگارانه و زیست نگارانة دانشجومعلمان در قالب پروژه ی کارشناسی است. روش انتخاب شرکت کنندگان, هدفمند و از نوع موارد مطلوب است. برای همین منظور, 22 پروژه ی کارشناسی برای تحلیل انتخاب شد. پژوهشگران در مرحله ی اجرای پژوهش, نخست نوشته های خودزیست نگارانة دانشجومعلمان را بازبینی کردند و در نهایت مراحل کدگذاری سه مرحله ای انجام شد. در مرحله ی بازبینی روایات دانشجومعلمان تجارب دانشجومعلمان به سه مرحله ی تقویمی شاملِ تجارب قبل از دانشجومعلمی, تجارب حین دانشجومعلمی و پیش بینی درباره ی آینده ی معلمی خود, در قالبِ خودزیست نگاری و خودارجاعی, توصیف, کدگذاری و تفسیر شد. پس از استخراج کدهای اولیه و نامگذاری محورها در مراحل تقویمی, بر اساس اطلاعات حاصل شده, عوامل مؤثر در تکوین هویت حرفه ای از مفاهیم پدید آمد؛ به این دلیل که در اعتباریابی مفاهیمِ به دست آمده بر اساس مصاحبه از دانشجومعلمان, تأثیرگذاری دوران قبل از دانشگاه در ساخت هویت معلمی و دوران چهارسالة تربیت معلم در تکوین و تکمیل هویت معلمی بی تأثیر نبوده است؛ به طوری که حتی این دوران از منظر مصاحبه شوندگان اگر به لحاظ برنامه ریزی درسی, امکانات آموزشی و سطح علمی مدرسان در شرایط بهتری قرار داشته باشد, بهتر از دوران قبل از دانشگاه نیز قابل تبیین خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیدکلان، سیدمحمد، بازدارقمچی قیه، مرتضی، ابراهیمی، ایوب، و عیاری، لیلا. (1396). بازسرایی روایات و تجارب دانشجومعلمان به منظور شناسایی عوامل مؤثر در تکوین «هویت حرفه ای» آنان. مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)، 1(3 (پیاپی 4) )، 45-72. SID. https://sid.ir/paper/269476/fa

    Vancouver: کپی

    سیدکلان سیدمحمد، بازدارقمچی قیه مرتضی، ابراهیمی ایوب، عیاری لیلا. بازسرایی روایات و تجارب دانشجومعلمان به منظور شناسایی عوامل مؤثر در تکوین «هویت حرفه ای» آنان. مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)[Internet]. 1396؛1(3 (پیاپی 4) ):45-72. Available from: https://sid.ir/paper/269476/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمد سیدکلان، مرتضی بازدارقمچی قیه، ایوب ابراهیمی، و لیلا عیاری، “بازسرایی روایات و تجارب دانشجومعلمان به منظور شناسایی عوامل مؤثر در تکوین «هویت حرفه ای» آنان،” مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم (پژوهش در تربیت معلم)، vol. 1، no. 3 (پیاپی 4) ، pp. 45–72، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/269476/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button