مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

557
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

543
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه طرح مبحث «گویش» در کتاب های نظام متوسطه قدیم و جدید و بررسی ریخت شناسی اسم و ضمیر در گویش های مرکزی ایران

صفحات

 صفحه شروع 2 | صفحه پایان 20

چکیده

گویش های ایرانی با فراوانی بسیار, در پهنه جغرافیایی وسیعی گسترده اند و در طول زمان, همچون زبان فارسی تحول بسیار داشته اند. بررسی این گویش ها, علاوه بر شناخت پیوندهای فرهنگی جوامع زبانی ایران, برای درک ناشناخته های زبانی نیز, راهگشایند. این مقاله به دو بخش تقسیم می گردد. هدف از بخش نخست, مقایسه شیوه تقسیم بندی موضوعات زبانشناسی, در سه کتاب زبان فارسی متوسطه قدیم, با کتاب های نگارش متوسطه دوره اول و دوم نظام جدید است. در این تحلیل توصیفی نشان داده شد که حذف مباحث زبانشناسی ساختگرا, از جمله تعریف علمی زبان, گونه ها و گویش های آن, در کتب جدید و انتقال دروس صرف و نحو به کتاب فارسی, نشان از بازگشت به دستور سنتی دارد. همچنین, وارد کردن دروس آزاد زبان و ادب محلی به کتاب های فارسی دوره اول و دوم جدید, لزوم نگرش علمی به مبحث گویش و ادبیات محلی را می طلبد؛ بدین خاطر, در بخش دوم, گویش های مرکزی ایران برای نمونه انتخاب و زیرشاخه های آن از نظر ریخت شناسی بررسی شدند. هدف, نشان دادن پیوند این گویش ها با پیشینه زبان فارسی بود. این تحلیل توصیفی نشان داد که در زیر شاخه شمال شرقی و بیشتر گویش های زیرشاخه تفرش, ویژگی جنس دستوری برای اسم, هنوز وجود دارد. همچنین صرف غیرفاعلی اسم و ضمیر در گویش ابیانه ای, از زیر شاخه شمال شرقی و در بیشتر گویش های زیرشاخه تفرشی, مشاهده گردید. در این تحلیل, روند شکل گیری «نقش نمای اضافه» در فارسی معیار نیز روشن شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آذری، روشنک. (1397). مقایسه طرح مبحث «گویش» در کتاب های نظام متوسطه قدیم و جدید و بررسی ریخت شناسی اسم و ضمیر در گویش های مرکزی ایران. پویش درآموزش علوم تربیتی و مشاوره، 4(9 )، 2-20. SID. https://sid.ir/paper/269601/fa

    Vancouver: کپی

    آذری روشنک. مقایسه طرح مبحث «گویش» در کتاب های نظام متوسطه قدیم و جدید و بررسی ریخت شناسی اسم و ضمیر در گویش های مرکزی ایران. پویش درآموزش علوم تربیتی و مشاوره[Internet]. 1397؛4(9 ):2-20. Available from: https://sid.ir/paper/269601/fa

    IEEE: کپی

    روشنک آذری، “مقایسه طرح مبحث «گویش» در کتاب های نظام متوسطه قدیم و جدید و بررسی ریخت شناسی اسم و ضمیر در گویش های مرکزی ایران،” پویش درآموزش علوم تربیتی و مشاوره، vol. 4، no. 9 ، pp. 2–20، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/269601/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا