مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

8,305
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

7,407
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

یادگیری معلم با درس پژوهی

صفحات

 صفحه شروع 111 | صفحه پایان 130

کلیدواژه

چکیده

درس پژوهی[1] رویکرد ی همکاری محور به توسعه حرفه ای معلمان است, که از کشور ژاپن منشاء گرفته است (فرناندز و یوشیدا, 2004؛ لوئیس و تسوچیدا, 1998؛ استیگلر و هیئبرت, 1999). زمانی که این رویکرد اولین بار در اواخر دهه ی 1990 در ایالات متحده معرفی شد, به سرعت توجه مربیان و کارشناسان آموزش آمریکا را به خود جلب کرد, زیرا تصور بر این بود که این رویکرد یک نوآوری مؤثر و قابل اقتباس می باشد (چاکسی و فرناندز, 2004؛ گروه تحقیقاتی درس پژوهی, 2007؛ لوئیس و همکاران, 2004؛ شورای پژوهش های ملی, 2002؛ آزمایشگاه تربیتی منطقه شمال, 2002؛ ریچاردسون, 2004؛ استپانک, 2001, 2003؛ ویلمز, 2003). درس پژوهی ویژگی های مؤثر سایر برنامه های توسعه ی حرفه ای که در پژوهش-های قبلی شناسایی شده اند را شامل می شود. این رویکرد براساس مکان, کار محور, مبتنی بر یادگیری دانش آموز, بر پایه-ی همکاری و پژوهش مداری می باشد (جل و گیلبرت, 2004؛ برکو, 2004؛ کچران-اسمیت و لایتل, 1999, 2001؛ دارلینگ – هاموند, 1994؛ وانگ و ادل, 2002؛ لیتل, 2001؛ هاولی و ولی, 1999؛ ویلسون و برن, 1999). درس پژوهی همچنین یکی از کانون های توجه کنفرانس نهم (کنگره بین المللی آموزش ریاضی[2]) در سال 2002 بود, و در بسیاری از کشورهای دیگر گسترش یافته است (فوجیتا و همکاران, 2004؛ لو, 2003؛ دانشکده ی ملی رهبری مدرسه, 2004؛ شیمیزو و همکاران, 2005). علی رغم آهنگ سریع اتخاذ این شکل از توسعه ی حرفه ای, این رویکرد هنوز هم در کشورهای دیگر غیر از ژاپن, جدید و تازه محسوب می شود, و بنابراین مدارس و معلمان در این کشورها هنوز در مرحله ی اولیه ی اتخاذ نوآوری برای نظام های آموزشی خود هستند. مجموعه ای از ادبیات درس پژوهی وجود دارد, اما ما هنوز درک روشن و گسترده ای از یادگیری معلم با انگیزه از درس پژوهی و نیز الگویِ جا افتاده ای برای آن نداریم. هدف از مقاله ی حاضر این است یک بررسی اجمالی از درس پژوهی همراه با ساختار (گوناگونی), تاریخچه, و بررسی ادبیات درس پژوهی نوظهور را ارائه دهد تا الگوهای یادگیری معلم در درس پژوهی را شرح دهد و نیز برنامه های پژوهشی آینده راجع به درس پژوهی را شناسایی کند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موراتا، ای. (1395). یادگیری معلم با درس پژوهی. نظریه و عمل در تربیت معلمان (راهبردهای نوین تربیت معلمان)، 2(3 )، 111-130. SID. https://sid.ir/paper/269655/fa

    Vancouver: کپی

    موراتا ای. یادگیری معلم با درس پژوهی. نظریه و عمل در تربیت معلمان (راهبردهای نوین تربیت معلمان)[Internet]. 1395؛2(3 ):111-130. Available from: https://sid.ir/paper/269655/fa

    IEEE: کپی

    ای موراتا، “یادگیری معلم با درس پژوهی،” نظریه و عمل در تربیت معلمان (راهبردهای نوین تربیت معلمان)، vol. 2، no. 3 ، pp. 111–130، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/269655/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button