مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

623
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

609
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین مدلهای رشد تخصص در تربیت معلم: گذر از خوگیری به خبرگی

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 22

کلیدواژه

مدل یادگیری در حوزه (MDL) 

چکیده

 کسب تخصّص حرفه ای, هدفی ارزشمند در فرایند آموزش است. انجام پژوهش های بسیار در زمینه ی ماهیت و رشد تخصّص در چند دهه ی اخیر سبب تغییر درک موجود درباره ی این مفهوم شده است و نظریه ها و مدل های متنوعی ظهور یافته اند که راهگشای مربیان آموزشی در توسعه ی تخصّص حرفه ای یادگیرندگان است. بنابراین, هدف مقاله ی حاضر مروری تحلیلی-مقایسه ای بر این نظریه ها و مدل ها به منظور ارائه ی تعریفی دقیق از تخصّص و چگونگی رشد آن و استخراج دلالت هایی برای -تربیت معلمان است. براساس یافته های حاصل از بررسی مقالات و کتب مرتبط با این حوزه, برخی از معروف ترین و معتبرترین این نظریه ها و مدل ها عبارت اند از: مدل «پنج مرحله ای تخصّص» دری فوز (1986) که طبق آن افراد برای رسیدن به تخصّص پنج مرحله را طی می کنند: مبتدی, پیشرفته, کاردان, خبره و متخصّص؛ مدل «دومرحله ای تخصّص» اریکسون (1991) به معنای رسیدن از مرحله ی بدفهمی به مرحله ی درک و فهم از طریق تمرین آگاهانه؛ مدل «یادگیری تجربی» دیوید کلب (1984) یا «بازاندیشی در عمل» اسکان (1987) که هردو به نقش محوری فعالیت های بازاندیشی و فراشناختی در یادگیری اشاره می کنند؛ مدل براون و همکاران (1989) با تأکید بر فعالیت اصیل موقعیتی و کارآموزی؛ نظریه ی لین هارت و همکاران (1995) که نظریه پردازی در عمل و تشریح نظریه را کلیدهای رشد دانش تخصّصی می داند؛ نظریه ی بریتر و اسکاردامالیا (1993) که حل مسئله را ابزار یکپارچه سازی دانش تخصّصی یعنی تبدیل یا گشتار دانش نظری به دانش شخصی و مهارت در نظر می- گیرد و درنهایت مدل «یادگیری در حوزه» (MDL) که تغییرات کمّی و کیفی در سه مؤلفه ی دانش, پردازش راهبردی و انگیزش را در گذر از سه مرحله ی خوگیری, قابلیت و خبرگی لازمه ی کسب تخصّص می داند. هریک از این نظریه ها و مدل ها بر پیش فرض ها و تبیین هایی متفاوت و گاه متضاد درباره ی تخصّص استوار هستند. برمبنای ویژگی های مشترک مدل ها و با تأکید بر مدل یادگیری در حوزه (MDL), به عنوان رویکردی متفاوت و جامع به تخصّص, پیشنهاد هایی آموزشی در سه حیطه ی توسعه ی دانش تخصّصی, بهبود مهارت های حرفه ای و افزایش انگیزه ی فردی در بافت آموزش های ویژه ی تربیت معلم استنباط شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عالی، آمنه. (1398). تبیین مدلهای رشد تخصص در تربیت معلم: گذر از خوگیری به خبرگی. نظریه و عمل در تربیت معلمان (راهبردهای نوین تربیت معلمان)، 5(7 )، 9-22. SID. https://sid.ir/paper/269663/fa

    Vancouver: کپی

    عالی آمنه. تبیین مدلهای رشد تخصص در تربیت معلم: گذر از خوگیری به خبرگی. نظریه و عمل در تربیت معلمان (راهبردهای نوین تربیت معلمان)[Internet]. 1398؛5(7 ):9-22. Available from: https://sid.ir/paper/269663/fa

    IEEE: کپی

    آمنه عالی، “تبیین مدلهای رشد تخصص در تربیت معلم: گذر از خوگیری به خبرگی،” نظریه و عمل در تربیت معلمان (راهبردهای نوین تربیت معلمان)، vol. 5، no. 7 ، pp. 9–22، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/269663/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button