مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

862
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه تطبیقی محتوای کتاب های ریاضی پایه پنجم ایران ومدارس بین الملل بر اساس مؤلفه های تفکر انتقادی

صفحات

 صفحه شروع 624 | صفحه پایان 635

چکیده

 هدف پژوهش مقایسه محتوای کتابهای ریاضی پایه پنجم ایران و مدارس بین الملل بر اساس مؤلفه های تفکر انتقادی و روش تحقیق تطبیقی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه و نمونه آماری کتاب های ریاضی پایه پنجم دوره ابتدایی ایران و مدرسه بین الملل بود. ابزار جمع­ آوری داده ها فرم تحلیل محتوا مبتنی بر مولفه های تفکر انتقادی لیپمن و برای تعیین روایی صوری و محتوایی آن از دیدگاه پنج نفر از معلمین با سابقه ریاضی دوره ابتدایی و سه نفر از اساتید برنامه ریزی درسی استفاده گردید. ضریب پایایی ابزار تحقیق با استفاده از فرمول هولستی برای کتاب ریاضی ایران 89/0 و برای کتاب ریاضی مدرسه بین الملل 84/0محاسبه گردید. نتایج تحلیل داده نشان داد که محتوی کتاب ریاضی ایران 73 درصد و کتاب بین الملل 88 درصد فعال است. در کتاب ریاضی پایه پنجم ابتدایی ایران به مؤلفه های تفکر انتقادی به طور نامتعادل توجه شده است, بدین معنی که به مؤلفه هایی که لازم ورود به تفکر انتقادی هستند همچون سؤال کردن توجه لازم شده ولی به مؤلفه های مرتبط با تجزیه و تحلیل و سطح بالای تفکر انتقادی توجه بسیار کمی شده است. پیشنهاد می گردد با اصلاح و بهبود محتوای کتاب های درسی به ویژه کتاب ریاضی دوره ابتدایی زمینه پرورش تفکر انتقادی دانش آموزان فراهم گردد.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سمیعی زفرقندی، مرتضی، سعادتی شامیر، ابوطالب، و شمس الهی، مریم. (1399). مطالعه تطبیقی محتوای کتاب های ریاضی پایه پنجم ایران ومدارس بین الملل بر اساس مؤلفه های تفکر انتقادی. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی، 3(1 )، 624-635. SID. https://sid.ir/paper/270384/fa

    Vancouver: کپی

    سمیعی زفرقندی مرتضی، سعادتی شامیر ابوطالب، شمس الهی مریم. مطالعه تطبیقی محتوای کتاب های ریاضی پایه پنجم ایران ومدارس بین الملل بر اساس مؤلفه های تفکر انتقادی. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی[Internet]. 1399؛3(1 ):624-635. Available from: https://sid.ir/paper/270384/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی سمیعی زفرقندی، ابوطالب سعادتی شامیر، و مریم شمس الهی، “مطالعه تطبیقی محتوای کتاب های ریاضی پایه پنجم ایران ومدارس بین الملل بر اساس مؤلفه های تفکر انتقادی،” فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی، vol. 3، no. 1 ، pp. 624–635، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/270384/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا