مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

885
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,000
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاربرد نظریه استعاره مفهومی لیکاف در آموزش تفکر خلاق

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 46

چکیده

 پژوهش حاضر با این هدف شناخت نقش و کاربرد نظریه استعاره مفهومی لیکاف در آموزش تفکر انجام شد. این پژوهش با روش تحلیل مفهومی 30 منبع منتخب در دو بخش زبان فنی و زبان متعارف انجام شده است. نتایج تحلیل زبان فنی بیانگر آن است که نقش یا پیامدهای استعاره مفهومی در آموزش تفکر خلاق, به طور کلی در دو حوزه شناختی و اجتماعی قابل تقسیم است. از پیامدهای شناختی می توان به مواردی چون؛ پرورش مهارت استدلال, بهبود توانایی تعقل و توانایی منطقی و صوری, و توانایی مفهوم سازی و از پیامدهای اجتماعی هم یادگیری منطق و استدلال سخن گفتن, یادگیری سخن گفتن صحیح, اصولی و جذاب و تفکر برانگیز و تقویت گفتار محاروه ای و روزمره و مانند آن ها اشاره کرد. نتایج تحلیل زبان متعارف نشان می دهد که آموزش تفکر عمدتا استعاری و با استعاره ها انجام می شود و انتخاب انواع استعاره های مختلف می تواند نتیجه آموزشی و تربیتی متفاوتی داشته باشد. بهره گیری از استعاره های مفهومی در آموزش تفکر, در تسهیل آموزش و یادگیری موثر است و معلمان می توانند برای تفکر بهتر, دانش آموزان را با هدایت خود برای تولید اندیشه ها, ایده ها و پدیده ها, هم از استعاره ها بهره بگیرند و هم این که یادگیرندگان برای بهبود یادگیری شان و در جهت خلاقیت در تفکرشان, استعاره هایی تولید کنند. معلمان و آموزش دهندگان, باید در فرایند آموزش تفکر, در زمان کار با کودکان, مراحل متخلف و تدریج را رعایت کنند. در پایان مقاله الگوی نمونه جهت آموزش تفکر خلاق مبتنی بر استعاره مفهومی, ارائه شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، محمود، حسینی، افضل السادات، و برخورداری، رمضان. (1397). کاربرد نظریه استعاره مفهومی لیکاف در آموزش تفکر خلاق. روانشناسی شناختی، 6(4 )، 35-46. SID. https://sid.ir/paper/270451/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی محمود، حسینی افضل السادات، برخورداری رمضان. کاربرد نظریه استعاره مفهومی لیکاف در آموزش تفکر خلاق. روانشناسی شناختی[Internet]. 1397؛6(4 ):35-46. Available from: https://sid.ir/paper/270451/fa

    IEEE: کپی

    محمود محمدی، افضل السادات حسینی، و رمضان برخورداری، “کاربرد نظریه استعاره مفهومی لیکاف در آموزش تفکر خلاق،” روانشناسی شناختی، vol. 6، no. 4 ، pp. 35–46، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/270451/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button