مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,078
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,220
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سقط جنین در مسیحیت

صفحات

 صفحه شروع 343 | صفحه پایان 348

چکیده

 در میان مسایل اخلاقی مجموعه عهد جدید هیچ ذکر صریحی از سقط جنین به میان نیامده است. با این همه, از همان آغاز, دانشمندان و فرقه های مسیحی به مساله سقط جنین توجه نشان داده اند. به اعتقاد کلیسای کاتولیک رم, جنین از لحظه انعقاد نطفه, انسانی کامل است و حق حیات دارد؛ از این رو, این کلیسا از آغاز پیدایش جنین, هرگونه اقدام به سقط جنین را نکوهش کرده است. در دیداخه, یکی از نخستین کتاب های راهنمای تعالیم مسیحی, چنین آمده است: «کودک را با سقط کردن نکش و باعث هلاکت نوزاد نیز نشو.» در یکی دیگر از اسناد مسیحی, سقط جنین از «گناهان نفرت انگیز» شمرده شده است. گرچه برخی از دانشمندان, دمیده شدن روح را ملاک جواز یا عدم جواز سقط جنین می دانستند, کلیسای کاتولیک در قرن نوزدهم رسما این دیدگاه را رد کرد و اعلام کرد که جنین در هر مرحله ای که باشد, سقط آن ناروا است و ساقط کننده جنین به مجازات شرعی طرد محکوم می شود. یکی از مهمترین اشکالاتی که به این عقیده کلیسای کاتولیک وارد شده این است که جنین ممکن است زندگی مادر را در خطر مرگ قرار دهد؛ اما مطابق آموزه فوق حتی در اینجا نیز نمی توان اقدام به سقط کرد. کاتولیک ها در پاسخ به این ایراد قاعده «نتیجه دوگانه» را برای حفظ جان مادر پیشنهاد کرده اند. بر طبق این قاعده, برای مثال, اگر زن بارداری به سرطان رحم مبتلا باشد, پزشک می تواند برای نجات جان وی رحم سرطانی را بیرون بیاورد. در اینجا پزشک و مادر, مرگ جنین را قصد نکرده اند, بلکه یک عمل مشروع را برای درمان بیماری وی انجام داده اند, گرچه نتیجه قهری آن مرگ جنین است. در مقابل دیدگاه کلیسای کاتولیک, بسیاری از دانشمندان پروتستان و ارتدوکس و دیگر فرقه های مسیحی به ویژه در دوران اخیر جنین را انسان بالقوه شمرده اند, که دارای حقوقی بر گردن زن باردار و دیگران است؛ با این همه در مواردی اسقاط آن نیز قابل توجیه است (مانند زمانی که جان مادر در خطر باشد). الهی دانان فمنیست, با ارایه تفسیر دیگری از رابطه جنین و مادر, اجازه داده اند که اگر بارداری برای مادر خطری به وجود آورد, وی به سقط آن اقدام کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمانی، حسین. (1384). سقط جنین در مسیحیت. باروری و ناباروری (JOURNAL OF REPRODUCTION AND INFERTILITY)، 6(4 (مسلسل 24))، 343-348. SID. https://sid.ir/paper/28378/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمانی حسین. سقط جنین در مسیحیت. باروری و ناباروری (JOURNAL OF REPRODUCTION AND INFERTILITY)[Internet]. 1384؛6(4 (مسلسل 24)):343-348. Available from: https://sid.ir/paper/28378/fa

    IEEE: کپی

    حسین سلیمانی، “سقط جنین در مسیحیت،” باروری و ناباروری (JOURNAL OF REPRODUCTION AND INFERTILITY)، vol. 6، no. 4 (مسلسل 24)، pp. 343–348، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/28378/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button