مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,879
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

960
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

میزان رضایت بیماران بستری از فرآیند پذیرش بیمار در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 37

چکیده

 مقدمه: اهمیت رضایت بیمار از خدمات دریافتی یکی از ارکان سیستم های ارتقای کیفیت می باشد یکی از خدمات ارائه شده به بیمار پذیرش و جنبه های مختلف آن می باشد. چنانچه رضایت بیمار از نحوه پذیرش مورد توجه قرار گیرد دیگر فرآیندهای ارایه خدمت در حین بستری را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد. رضایت از پذیرش بیمار جنبه های مختلفی شامل نحوه برخورد پرسنل با بیمار, میزان زمان انتظار برای بستری, برخورد پزشک و پرسنل درمانی بیمار, بحث مالی پذیرش و بستری شدن بدون مشکل در بخش می باشد. در این مطالعه بر آن شدیم تا این جنبه ها را در بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد بررسی قرار دهیم.روش کار: روش انجام کار مصاحبه با بیماران در حال ترخیص بود که نظرات آنها در این موارد به پرسشنامه منتقل می گشت. بیماران بستری در این بیمارستان ها بر حسب روال ایجاد شده در طی 2 ماه مورد مصاحبه قرار گرفتند و از مجموع 1378 بیمار مرخص شده جنبه های مختلف رضایت از پذیرش بررسی و اطلاعات جمع آوری شده در دو بخش آمار و شاخص های توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بیماران بر اساس میزان رضایت کلی در سه گروه راضی, تا حدودی راضی و ناراضی طبقه بندی می شوند.یافته ها: نتایج نشان داد که 66.6 درصد از بیماران برای بستری انتظاری نداشته اند در حالیکه %26.8 از آنها زمان انتظاری را متحمل شده اند که از آن راضی نبوده اند برای %56.3 از بیماران زمان ورود به فوریت پزشکی تا بخش مربوطه طولانی نبوده است در حالیکه %11.7 این زمان را طولانی دانسته اند. 82.4 درصد 1135) نفر( از بیماران از برخورد خوب کارکنان پذیرش رضایت داشته اند و 4.7 درصد 65) نفر( آنها از این مورد ناراضی اند. %91.3 از بیماران پس از طی مرحله پذیرش بخش را به راحتی پیدا کرده اند و %80.5 از بیماران اظهار داشته اند که چنانچه لازم باشد دوباره به همان مرکز درمانی مراجعه می نمایند. در حالیکه %13.6 آنها چنین تمایلی نداشته اند. ضمنا %78.7 از بیماران مرکز مربوطه را برای درمان یکی از بستگان یا دوستان معرفی می نمایند. در حالی که %14.1 آنها چنین سفارشی نخواهد نمود. الگوی رضایت کلی از فرآیند پذیرش بیمار شامل %76 راضی, %14.6 تا حدودی راضی و %9.4 ناراضی بوده است.در بررسی عوامل موثر بر الگوی رضایت از فرآیند پذیرش ارتباط معنی داری بین رضایت از پذیرش با بیمارستان مربوطه (P=0.007) سطح سواد بیمار یا همراه او (P=0.004) طول مدت بستری (P=0.011) و داشتن بیمه (P=0.046) حاصل شده است. در حالیکه این رضایت با سن بیمار و وضعیت تاهل از لحاظ آماری بی ارتباط بوده است.نتیجه گیری: در این مطالعه مشخص شد که میزان رضامندی بعضی از بیمارستان ها از بعضی دیگر بیشتر می باشد. به این ترتیب میتوان میزان رضایت را بوسیله الگو گیری از بیمارستانهای با رضایت بالاتر افزایش داد. دیگر روندهای پذیرش شامل: کاهش مدت انتظار برای بستری و بالابردن سطح بیمه در سطح بیماران نیز باید بهبود یابد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ظفرقندی، محمدرضا، رضایی، سیداحمد، و خلخالی، حمیدرضا. (1384). میزان رضایت بیماران بستری از فرآیند پذیرش بیمار در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، 8(3)، 31-37. SID. https://sid.ir/paper/29249/fa

    Vancouver: کپی

    ظفرقندی محمدرضا، رضایی سیداحمد، خلخالی حمیدرضا. میزان رضایت بیماران بستری از فرآیند پذیرش بیمار در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)[Internet]. 1384؛8(3):31-37. Available from: https://sid.ir/paper/29249/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا ظفرقندی، سیداحمد رضایی، و حمیدرضا خلخالی، “میزان رضایت بیماران بستری از فرآیند پذیرش بیمار در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران،” تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، vol. 8، no. 3، pp. 31–37، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/29249/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا