مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,665
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,115
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه روش های آزمون چند گزینه ای، صحیح - غلط و کوتاه پاسخ در دانشجویان پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 271 | صفحه پایان 278

چکیده

 تا کنون اعتبار روش های مختلف برای ارزیابی دانش فراگیران, مستقل از یکدیگر بررسی و تعیین گردیده است. این تحقیق توصیفی- تحلیلی به گونه ای طراحی شده است که یک نکته علمی به سه روش چند گزینه ای, صحیح- غلط و کوتاه پاسخ (تکمیل جملات با کلمه مناسب) از 1372 دانشجوی پزشکی سوال گردیده تا بتوان نتایج هر روش را با دو روش دیگر در همان افراد مقایسه نمود. هر یک از استادان 9 کلاس با انتخاب تصادفی, 30 سوال با سه روش برای 10 نکته علمی طرح نمودند که مجموعا 270 سوال مورد بررسی قرار گرفت. آنالیز فاکتور نمرات دانشجویان, پس از حذف سوالات با درجه تمایز کمتر از 0.3 نشان داد که معتبرترین روش مورد بررسی, سوالات کوتاه پاسخ است (r=0.685). ضرایب کاپا برای روش کوتاه پاسخ و دو روش دیگر در محدوده توافقی ”fair“ قرار داشت. بیشترین ضریب توافقی بین روش های چند گزینه ای و صحیح غلط بود (402/0). تعداد جواب های درست در روش کوتاه پاسخ کمترین (53%) و در روش صحیح-غلط بیشترین (65%) بود. تعداد جواب های غلط در روش چند گزینه ای (32%) بیشتر از روش صحیح-غلط (26%) بود که می تواند به علت مواجهه دانشجویان با تعداد زیاد پاسخ های انحرافی در روش چند گزینه ای باشد که بدون اتکا به دانش خود آنها را علامت زده اند. پیشنهاد می شود برای ارزیابی میزان یادگیری و یادداری دانشجویان از یک طرف و گمراه نکردن آنان از طرف دیگر روش های کوتاه پاسخ و صحیح - غلط در ترکیب اصلی سوالات قرار گیرند و به سوالات چند گزینه ای اکتفا نگردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رساییان، نیر، نخعی، سهیلا، و صادقی قندهاری، نوید. (1381). مقایسه روش های آزمون چند گزینه ای, صحیح - غلط و کوتاه پاسخ در دانشجویان پزشکی. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، 5(4)، 271-278. SID. https://sid.ir/paper/29468/fa

    Vancouver: کپی

    رساییان نیر، نخعی سهیلا، صادقی قندهاری نوید. مقایسه روش های آزمون چند گزینه ای, صحیح - غلط و کوتاه پاسخ در دانشجویان پزشکی. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)[Internet]. 1381؛5(4):271-278. Available from: https://sid.ir/paper/29468/fa

    IEEE: کپی

    نیر رساییان، سهیلا نخعی، و نوید صادقی قندهاری، “مقایسه روش های آزمون چند گزینه ای, صحیح - غلط و کوتاه پاسخ در دانشجویان پزشکی،” تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، vol. 5، no. 4، pp. 271–278، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/29468/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا