مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,340
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

687
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر تداخل ضمنی در اکتساب، یادداری و انتقال سه مهارت والیبال

صفحات

 صفحه شروع 221 | صفحه پایان 238

چکیده

 این تحقیق به منظور بررسی تاثیر تداخل ضمنی (CI) بر اکتساب, یادداری و انتقال سه نوع مهارت سرویس ساده, چکشی و موجی طراحی شد. بدین منظور چهل نفر از دانشجویان پسر دانشگاه تهران با میانگین سنی 22.4±2 سال به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه تجربی 1 و 2 به منظور بررسی اثر و مقایسه دو روش تمرینی مسدود (با تداخل ضمنی کم) و تصادفی (با تداخل ضمنی زیاد) قرار گرفتند. آزمودنی های هر گروه در مرحله اکتساب, طی نه جلسه سه نوع سرویس والیبال را 378 بار تکرار تمرین کردند. 45 آزمون اکتساب طی سه جلسه در مرحله تمرین به عمل آمد و بعد از 5 و 7 روز به ترتیب در 15 تکرار آزمون یادداری با تاخیر و 15 آزمون انتقال شرکت کردند. به منظور بررسی اثر هر نوع تصویرسازی بر اکتساب, یادداری و انتقال روش های مذکور, از آزمون های t, و برای مقایسه دو نوع تصویرسازی برای تعیین اختلاف درون گروهی و بین گروهی در میانگین های گروه ها, از آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) «اندازه گیری تکراری» (REPETED MEASURES) استفاده شد. نتایج دو گروه آزمایشی اثر معنی دار تداخل ضمنی را با افت اجرای گروه تصادفی در زمان اکتساب و افزایش چشمگیر آنان را نسبت به گروه مسدود در تست های یادداری با تاخیر و انتقال نشان داد (P<0.05). این یافته ها از این ادعا که تمرینات با تداخل زمینه ای بالا, در هر دو جنبه, موجب پیشرفت فراهم سازی حرکت و قدرت حافظه می شود حمایت می کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فاضل کلخوران، جمال، حمایت طلب، رسول، عرب عامری، الهه، و حومینیان، داوود. (1387). تاثیر تداخل ضمنی در اکتساب, یادداری و انتقال سه مهارت والیبال. حرکت، -(پیاپی 38)، 221-238. SID. https://sid.ir/paper/30171/fa

    Vancouver: کپی

    فاضل کلخوران جمال، حمایت طلب رسول، عرب عامری الهه، حومینیان داوود. تاثیر تداخل ضمنی در اکتساب, یادداری و انتقال سه مهارت والیبال. حرکت[Internet]. 1387؛-(پیاپی 38):221-238. Available from: https://sid.ir/paper/30171/fa

    IEEE: کپی

    جمال فاضل کلخوران، رسول حمایت طلب، الهه عرب عامری، و داوود حومینیان، “تاثیر تداخل ضمنی در اکتساب, یادداری و انتقال سه مهارت والیبال،” حرکت، vol. -، no. پیاپی 38، pp. 221–238، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/30171/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button