مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,999
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه سطح روی سرم با اسهال حاد در کودکان

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 20

چکیده

 سندرم سو تغذیه- اسهال, سلامت میلیون ها کودک خردسال را در دنیا تحت تاثیر قرار داده است. تعداد دفعات و مدت ابتلا و شدت اسهال در کودکان مبتلا به کمبود روی بیش تر از کودکانی است که از وضعیت تغذیه ای خوب روی برخوردارند. هدف این مطالعه مورد شاهدی, تعیین رابطه سطح روی سرم با اسهال حاد در کودکان است. بدین منظور, میزان روی در سرم خون 204 کودک یک تا 5 ساله اندازه گیری شد. برای تعیین حجم نمونه از نتایج یک مطالعه اولیه بر روی 20 کودک استفاده گردید. گروه مورد را 102 کودک مبتلا به اسهال تشکیل می داد که بیش از 24 ساعت از ابتلای آن ها به اسهال نگذشته بود و کم تر از 4 بار دفع مدفوع اسهالی داشتند. گروه شاهد, شامل 102 کودک سالم بود که از پنج مرکز بهداشتی درمانی واقع در پنج منطقه مختلف شهر اهواز انتخاب شده بودند. برای تعیین مقدار روی در سرم خون کودکان از دستگاه اسپکتر و و فتومتر جذب اتمی استفاده شد. یافته های مطالعه نشان داد میانگین سطح روی سرم دو گروه با یکدیگر تفاوت معنادار دارد (P=0.0001). بین جنس و سطح روی سرم, رابطه پیدا نشد. اختلاف معناداری بین میانگین روی سرم کودکان شاهد و بیمار در سنین 1.5 تا 3.5 وجود داشت. کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شدند نسبت به آن ها که شیرخشک خوار بودند, روی سرم بیش تر داشتند P=0.02)در گروه مبتلا به اسهال و P=0.0001 در گروه شاهد (. پایین ترین و بالاترین میانگین روی در سرم کودکانی یافت شد که به ترتیب مادران آن ها بیسواد و دارای تحصیلات بالاتر از دیپلم بودند. به طور کلی 31.86 درصد کودکان مورد مطالعه به کمبود روی مبتلا بودند و نسبت دختران مبتلا به کمبود روی بیش تر از پسران بود. نتیجه کلی این مطالعه, مبین آن است که سطح روی سرم با اسهال حاد در کودکان خردسال رابطه دارد و کمبود مورد مطالعه یک مشکل تغذیه ای عمده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چمیلی، بشیر، بدوی، محمد، موسوی، سیداکبر، و خلدی، ناهید. (1383). رابطه سطح روی سرم با اسهال حاد در کودکان. دانشور پزشکی، 11(50)، 13-20. SID. https://sid.ir/paper/30432/fa

    Vancouver: کپی

    چمیلی بشیر، بدوی محمد، موسوی سیداکبر، خلدی ناهید. رابطه سطح روی سرم با اسهال حاد در کودکان. دانشور پزشکی[Internet]. 1383؛11(50):13-20. Available from: https://sid.ir/paper/30432/fa

    IEEE: کپی

    بشیر چمیلی، محمد بدوی، سیداکبر موسوی، و ناهید خلدی، “رابطه سطح روی سرم با اسهال حاد در کودکان،” دانشور پزشکی، vol. 11، no. 50، pp. 13–20، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/30432/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button