مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,182
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

821
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر تمرینات بینایی و بینایی-حرکتی منتخب بر مولفه های ادراک بینایی وابسته به حرکت در کودکان دارای تنبلی چشم

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 30

چکیده

 مقدمه و هدف مطابق با "فرضیه ی حرکت", مسئله ی مهم در رشد و تعدیل مولفه های ادراک بینایی, حرکات فعالانه و یا غیر فعالانه فرد نیست, بلکه توجه فرد به اشیاء و محرک های مهم در اطراف خود است. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر, بررسی "فرضیه حرکت" در ارتباط با مولفه های ادراک بینایی وابسته به حرکت در کودکان دارای تنبلی چشم بود. مواد و روش ها روش تحقیق در این پژوهش نیمه تجربی و در آن از طرح پیش آزمون-پس آزمون استفاده شده است. نمونه های این پژوهش شامل 30 نفر از کودکان 5 تا 8 سال دارای تنبلی چشم بودند که به صورت تصادفی از میان تمام کودکان مبتلا به تنبلی چشم شهرستان سبزوار در سال 1394 انتخاب شدند. سپس آزمودنی ها بر اساس پیش آزمون ها, به صورت تصادفی در سه گروه مختلف قرار گرفتند. گروه آزمایشی یک (تمرینات بینایی) و گروه آزمایشی دو (تمرینات بینایی – حرکتی) تمرینات خود را به مدت 4 هفته, 3 جلسه در هفته و به مدت 30 دقیقه در هر روز انجام دادند. گروه کنترل نیز در این مدت به فعالیت های رومزه خود مشغول بود. در پایان نیز کلیه آزمودنی ها در پس آزمون شرکت کردند. نتایج نتایج آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی LSD نشان داد که بین گروه های آزمایشی و کنترل در مولفه های ادراک عمق, تیزبینی پویا و تعقیب بینایی تفاوت معنی دار آماری وجود دارد, ولیکن تفاوتی بین گروه های آزمایشی یافت نشد. نتیجه گیری به طورکلی با توجه به نتایج تحقیق حاضر می توان نتیجه گرفت که تمرینات بینایی از قبل طراحی شده (فعالانه, غیر فعالانه) موجب بهبود مولفه های ادراک عمق, تیزبینی پویا و تعقیب بینایی می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهابی کاسب، محمدرضا، و عسکری تبار، انسیه سادات. (1397). اثر تمرینات بینایی و بینایی-حرکتی منتخب بر مولفه های ادراک بینایی وابسته به حرکت در کودکان دارای تنبلی چشم. دانشور پزشکی، 26(137 )، 19-30. SID. https://sid.ir/paper/30468/fa

    Vancouver: کپی

    شهابی کاسب محمدرضا، عسکری تبار انسیه سادات. اثر تمرینات بینایی و بینایی-حرکتی منتخب بر مولفه های ادراک بینایی وابسته به حرکت در کودکان دارای تنبلی چشم. دانشور پزشکی[Internet]. 1397؛26(137 ):19-30. Available from: https://sid.ir/paper/30468/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا شهابی کاسب، و انسیه سادات عسکری تبار، “اثر تمرینات بینایی و بینایی-حرکتی منتخب بر مولفه های ادراک بینایی وابسته به حرکت در کودکان دارای تنبلی چشم،” دانشور پزشکی، vol. 26، no. 137 ، pp. 19–30، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/30468/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button