مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

863
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط میان آموزش و روش های انطباقی اتخاذ شده کودکان دیابتی

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 40

کلیدواژه

چکیده

 مزمن بودن بیماری , عامل تنش زایی است که بر کل خانواده تاثیر می گذارد. لذا فرد مبتلا و خانواده وی باید از ط ریق آموزش , زیستن با بیماری را آموخته و با آن انط باق یابند. در این پژوهش توصیفی , بر اساس مطالعه مقدماتی و به روش مبتنی بر هدف , 62 کودک دیابتی 7-12 ساله با حداقل یک سال ابتلا به دیابت , عدم ابتلا به بیماری حاد و مزمن جسمی روانی , از دو مرکز درمانی در شهر تهران انتخاب شدند. روش های انطباقی اتخاذ شده کودکان مورد مط العه , با توجه به حضور کودکان و والدین در دوره های آموزشی ((کنترل بیماری دیابت)) از ط ریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت . نتایج نشان داد 38/48 درصد کودکان مورد مط العه به همراه والدین یا جانشین آن ها در دوره آموزشی فوق حضور داشته اند. در بررسی پنج روش انطباقی احساس شایستگی و مط لوب بودن , احساس متفاوت بودن از دیگران و انزواطلبی , تحریک پذیری خلق و کردار, همکاری در درمان و طلب حمایت از دیگران , مشخص شد در روش طلب حمایت از دیگران (5/35درصد) و در روش تحریک پذیری خلق و کردار (9/12 درصد) بیش از سایر روش ها اتخاذ نامطلوب وجود داشته است . همچنین یافته ها نشان داد که حضور کودک به همراه والد در کلاس های آموزشی در دو بعد انطباق با بیماری , یعنی کاهش تحریک پذیری (P=0/006) و نیز افزایش همکاری در درمان (P=0/01) نقش بسزایی داشته است . سایر جنبه های انطباقی با آموزش کودک و والد ارتباط معناداری نداشته است .

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    علایی، نسرین، رجب، اسداله، و فقیه زاده، سقراط. (1381). بررسی‌ ارتباط‌ میان‌ آموزش‌ و روش های‌ انطباقی‌ اتخاذ شده‌ کودکان‌ دیابتی‌. دانشور پزشکی، 9(38)، 33-40. SID. https://sid.ir/paper/30818/fa

    Vancouver: کپی

    علایی نسرین، رجب اسداله، فقیه زاده سقراط. بررسی‌ ارتباط‌ میان‌ آموزش‌ و روش های‌ انطباقی‌ اتخاذ شده‌ کودکان‌ دیابتی‌. دانشور پزشکی[Internet]. 1381؛9(38):33-40. Available from: https://sid.ir/paper/30818/fa

    IEEE: کپی

    نسرین علایی، اسداله رجب، و سقراط فقیه زاده، “بررسی‌ ارتباط‌ میان‌ آموزش‌ و روش های‌ انطباقی‌ اتخاذ شده‌ کودکان‌ دیابتی‌،” دانشور پزشکی، vol. 9، no. 38، pp. 33–40، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/30818/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button