مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,346
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

668
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی یادگیری و حافظه موش صحرایی صرعی شده توسط تزریق داخل هیپوکمپی اسید کاینیک پس از دریافت بربرین

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 72

چکیده

 مقدمه و هدف: صرع, دومین بیماری شایع سیستم عصبی مرکزی است. ازآنجا که شیوع مشکلات حافظه در بیماران صرعی, زیاد است, هدف بررسی حاضر, ارزیابی اثر بربرین بر اختلال یادگیری و حافظه در موش های صحرایی صرعی شده بود.مواد و روش ها: در این مطالعه از 32 موش نر با وزن 190 تا 240 گرم استفاده شد که به چهار گروه «شم (Sham) یا کنترل با جراحی کاذب, شم دریافت کننده بربرین, صرعی و صرعی دریافت کننده بربرین» تقسیم شدند. بربرین به میزان 25 میلی گرم برکیلوگرم به طور روزانه و به صورت داخل صفاقی و از یک هفته پیش از جراحی به حیوان ها تا 1 ساعت پیش از جراحی تزریق شد. برای صرعی کردن حیوان ها از اسید کاینیک حل شده در نرمال سالین به میزان 1 میکروگرم به ازای هر موش استفاده شد. موش ها در پایان هفته پنجم برای بررسی حافظه و یادگیری, تحت آزمون رفتار احتراز غیرفعال در دستگاه شاتل باکس و آزمون مازY قرار گرفتند.نتایج: تاخیر اولیه در میان گروه ها, تفاوتی معنی دار نداشت. تاخیر در حین عبور در گروه صرعی شده درحدی معنی دار, از گروه شم, کمتر بود (p<0.05) و در گروه صرعی تحت تیمار با بربرین, این مولفه (پارامتر) درحد معنی دار, بیشتر از گروه صرعی بود (p<0.05). درزمینه رفتار تناوبی در گروه صرعی شده, کاهش معنی دار تناوب مشاهده شد (p<0.05) و در گروه پیش تیمار با بربرین, این مولفه بهبودنیافت؛ به علاوه در گروه صرعی پیش تیمار با بربرین, کاهش شدت تشنج مشاهده شد (p<0.05).نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان دادند, تجویز بربرین در صرع لب گیجگاهی, سبب بهبود حافظه و یادگیری در آزمون رفتار اجتنابی غیرفعال می شود اما موجب بهبود حافظه فضایی نمی شود و همچنین, بربرین, اثر ضدتشنج هم دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نارنجکار، جمشید، روغنی، مهرداد، و ساعدی، سعیده. (1393). ارزیابی یادگیری و حافظه موش صحرایی صرعی شده توسط تزریق داخل هیپوکمپی اسید کاینیک پس از دریافت بربرین. دانشور پزشکی، 22(115)، 65-72. SID. https://sid.ir/paper/30877/fa

    Vancouver: کپی

    نارنجکار جمشید، روغنی مهرداد، ساعدی سعیده. ارزیابی یادگیری و حافظه موش صحرایی صرعی شده توسط تزریق داخل هیپوکمپی اسید کاینیک پس از دریافت بربرین. دانشور پزشکی[Internet]. 1393؛22(115):65-72. Available from: https://sid.ir/paper/30877/fa

    IEEE: کپی

    جمشید نارنجکار، مهرداد روغنی، و سعیده ساعدی، “ارزیابی یادگیری و حافظه موش صحرایی صرعی شده توسط تزریق داخل هیپوکمپی اسید کاینیک پس از دریافت بربرین،” دانشور پزشکی، vol. 22، no. 115، pp. 65–72، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/30877/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button