Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,895
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

676
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی مدون بر اساس الگوی توانمندسازی فردی بر رفتارهای ارتقادهنده سلامت در دوران یائسگی

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 72

چکیده

 مقدمه و هدف: علائم و عوارض یائسگی می تواند بر سلامت و رفاه زنان تاثیرگذار باشد. از جمله اقدام های موثر در تعدیل این علائم, انجام رفتارهای ارتقادهنده سلامت است, پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش بر اساس الگوی توانمندسازی فردی بر رفتارهای ارتقادهنده سلامت زنان شهرستان زرندیه در دوران یائسگی انجام شده است.مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی تصادفی شده شاهددار, 90 زن یائسه تحت پوشش مراکز شهری زرندیه به روش تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند (هر گروه 45 نفر). ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه طراحی شده بر اساس الگوی توانمندسازی فردی و رفتارهای ارتقادهنده سلامت بود. بر اساس اطلاعات به دست آمده از پیش آزمون مداخله آموزشی, طراحی و برای گروه مورد اجرا شد, سه ماه بعد از آموزش, با استفاده از همان پرسش نامه اولیه, پس آزمون انجام و اطلاعات جمع آوری شده با آزمون های تی و کای دو تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: بعد از مداخله آموزشی میانگین نمرات اجزای الگوی توانمندسازی (آگاهی, نگرش, عزت نفس و خودکارآمدی) و رفتارهای ارتقادهنده سلامت در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی دار آماری را نشان داد (P<0.05)؛ همچنین همبستگی مثبت و معنی داری میان رفتارهای ارتقادهنده سلامت و سازه های الگوی توانمندسازی مشاهده شد.نتیجه گیری: طراحی و اجرای برنامه آموزشی بر اساس الگوی توانمندسازی تاثیری مثبت بر رفتارهای ارتقای سلامت دوران یائسگی دارد؛ بنابراین به کارگیری این الگو در طراحی برنامه های آموزشی توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، محمود. (1390). تاثیر مداخله آموزشی مدون بر اساس الگوی توانمندسازی فردی بر رفتارهای ارتقادهنده سلامت در دوران یائسگی. دانشور پزشکی، 18(94)، 63-72. SID. https://sid.ir/paper/31249/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی محمود. تاثیر مداخله آموزشی مدون بر اساس الگوی توانمندسازی فردی بر رفتارهای ارتقادهنده سلامت در دوران یائسگی. دانشور پزشکی[Internet]. 1390؛18(94):63-72. Available from: https://sid.ir/paper/31249/fa

    IEEE: کپی

    محمود کریمی، “تاثیر مداخله آموزشی مدون بر اساس الگوی توانمندسازی فردی بر رفتارهای ارتقادهنده سلامت در دوران یائسگی،” دانشور پزشکی، vol. 18، no. 94، pp. 63–72، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/31249/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا