مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,239
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

145
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر حذف برگشت پذیر دو طرفه هسته اکومبنس بر اکتساب و تثبیت یادگیری در موش بزرگ آزمایشگاهی

صفحات

 صفحه شروع 8 | صفحه پایان 13

چکیده

 مطالعات قبلی نشان داده اند که هسته اکومبنس احتمالا از ساختارهای مغزی است که در فرایند ذخیره حافظه هیجانی دخیل می باشد. هدف این مطالعه تعیین اثر حذف برگشت پذیر هسته مزبور بصورت دو طرفه بر اکتساب و تثبیت یادگیری و حافظه در مدل یادگیری احترازی غیر فعال می باشد. این پژوهش تجربی بوده و در طی آن از 80 سر موش نر آلبینو نژاد ویستار با وزن 220 تا 250 گرم استفاده شد. ابتدا به صورت دو طرفه روی هسته اکومبنس کانول راهنما گذاشته شد و یک هفته بعد, موش در دستگاه احترازی غیر فعال (1 میلی آمپر شوک DC برای مدت 3 ثانیه) آموزش داده شدند. به منظور غیر فعال سازی ناحیه مزبور از لیدوکائین 2% (0.6 میکرولیتر) 20 دقیقه قبل از آموزش برای بررسی روند اکتساب و تترودوتوکسین (5 نانوگرم در 0.6 میکرولیتر به ازای هر طرف) برای روند تثبیت بلافاصله 60 و 120 دقیقه بعد از آموزش یا هم حجم آن سالین به صورت دو طرفه به داخل هسته فوق تزریق شد. 48 ساعت بعد تست بخاطرآوری انجام شد که در طی آن مدت زمانی که طول می کشید تا حیوان برای اولین بار وارد محفظه تاریک شود و کل زمانی که در محفظه روشن طی می نمود (در طی 10 دقیقه تست) یادداشت و به عنوان معیار میزان حافظه در نظر گرفته شد. نتایج نشان می دهد که غیر فعال سازی هسته اکومبنس به طور دو طرفه بلافاصله و تا 60 دقیقه بعد از آموزش موجب اختلال در تثبیت اطلاعات تازه آموخته شده می شود (P<0.01) در حالی که غیر فعال سازی هسته مزبور قبل از آموزش اثر معنی داری بر اکتساب یادگیری هیجانی نداشت (P>0.05). یافته های فوق نشان می دهد که هسته اکومبنس وابسته به زمان نقش مهمی در تثبیت اطلاعات تازه آموخته شده دارد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

وفایی، عباسعلی، جلال، علی، صادقی، حسن، و رشیدپور، علی. (1382). اثر حذف برگشت پذیر دو طرفه هسته اکومبنس بر اکتساب و تثبیت یادگیری در موش بزرگ آزمایشگاهی. طب جنوب، 6(1)، 8-13. SID. https://sid.ir/paper/33730/fa

Vancouver: کپی

وفایی عباسعلی، جلال علی، صادقی حسن، رشیدپور علی. اثر حذف برگشت پذیر دو طرفه هسته اکومبنس بر اکتساب و تثبیت یادگیری در موش بزرگ آزمایشگاهی. طب جنوب[Internet]. 1382؛6(1):8-13. Available from: https://sid.ir/paper/33730/fa

IEEE: کپی

عباسعلی وفایی، علی جلال، حسن صادقی، و علی رشیدپور، “اثر حذف برگشت پذیر دو طرفه هسته اکومبنس بر اکتساب و تثبیت یادگیری در موش بزرگ آزمایشگاهی،” طب جنوب، vol. 6، no. 1، pp. 8–13، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/33730/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button