مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,952
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,200
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش برخی عوامل آموزشی و غیرآموزشی در سلامت روان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر بوشهر سال 1393

صفحات

 صفحه شروع 1221 | صفحه پایان 1235

چکیده

 زمینه: سلامت روان نقش برجسته ای در رشد و تکامل اجتماعی – روانی دوره های مختلف زندگی به ویژه دوره نوجوانی ایفا می کند. اختلالات روانی نوجوانان می تواند با گستره وسیعی از ویژگی های آموزشی و غیرآموزشی در ارتباط باشد. بنابراین هدف از این مطالعه, تعیین عوامل آموزشی و غیرآموزشی موثر بر سلامت روان در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر بوشهر می باشد.مواد و روش ها: این مطالعه, پژوهشی توصیفی – تحلیلی از نوع مقطعی است که در آن 500 نفر دانش آموز دختر دبیرستان های دولتی شهر بوشهر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای خوشه ای مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات توسط پرسشنامه 3 بخشی شامل بخش مربوط به اطلاعات آموزشی (اضطراب پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی), بخش مربوط به اطلاعات غیرآموزشی (شامل ویژگی های جمعیت شناختی) و بخش مربوط به سلامت روان برگرفته از پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) جمع آوری گردید. بعد از جمع آوری اطلاعات, داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS ویرایش 20 و با استفاده از آزمون های آماری مناسب تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: نتایج مطالعه حاضر بیانگر این بود که دانش آموزان از سطح سلامت روان متوسطی (50.99±11) برخوردار بوده و سلامت روان با انگیزش تحصیلی, اضطراب تسهیل کننده, سال تحصیلی, رشته تحصیلی, علاقه به رشته تحصیلی, تحصیلات مادر, ارزیابی مشاوره درسی و غیر درسی ارتباط داشت. تحصیلات مادر, علاقه به رشته تحصیلی, ارزیابی مشاوره غیر درسی, نمره اضطراب تسهیل کننده, سال تحصیلی و رشته تحصیلی از پیشگویی کننده های سلامت روان دانش آموزان بودند (R2=0.107).نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه, جهت ارتقاء سطح سلامت روان دانش آموزان, ارائه خدمات مشاوره درسی جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به رشته تحصیلی و همچنین مشاوره های غیر درسی جهت کاهش مشکلات و برگزاری کارگاه های آموزش مدیریت استرس گام های مفیدی در این راستاست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شکیب، زهره، و نوروزی، آزیتا. (1394). بررسی نقش برخی عوامل آموزشی و غیرآموزشی در سلامت روان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر بوشهر سال 1393. طب جنوب، 18(6)، 1221-1235. SID. https://sid.ir/paper/34077/fa

    Vancouver: کپی

    شکیب زهره، نوروزی آزیتا. بررسی نقش برخی عوامل آموزشی و غیرآموزشی در سلامت روان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر بوشهر سال 1393. طب جنوب[Internet]. 1394؛18(6):1221-1235. Available from: https://sid.ir/paper/34077/fa

    IEEE: کپی

    زهره شکیب، و آزیتا نوروزی، “بررسی نقش برخی عوامل آموزشی و غیرآموزشی در سلامت روان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر بوشهر سال 1393،” طب جنوب، vol. 18، no. 6، pp. 1221–1235، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/34077/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button