مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,568
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,027
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رتبه بندی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی: طراحی شاخص های رتبه بندی

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 72

چکیده

 بدون شک, پایش هدفمند و ساختار یافته عملکرد یکی از اجزای لازم برای ارتقا مداوم کیفیت است. سیستم آموزشی کشور نیز از این اصل مبرا نبوده و برای ایجاد تحرکی قوی و پایا, لازم است تا به صورت برنامه ریزی شده عملکردها سنجیده و با مقایسه امتیازات دانشگاه ها, فضایی رقابتی برای پیشرفتی سریعتر در راستای منافع کشور ایجاد گردد.با این باور, و به سفارش معاونت آموشی وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی, نظامی برای پایش عملکرد آموزشی دانشگاه های (طرح راد) علوم پزشکی کشور طراحی شد با خصوصیاتی مانند: 1) سادگی در پیاده سازی, 2) تکیه به شاخص های کلان و پرهیز از ورود به جزئیات, 3) دربرگیردنده فرایندهای اصلی آموزشی, 4) قابل بسط بودن برای آینده, 5) قابل ترکیب با مدلهای مشابه برای پایش عملکرد سایر معاونتهای وزارت بهداشت در راستای تولید ابزاری جامع برای پایش همه جانبه عملکرد دانشگاه ها و 6) منطبق بر اهداف کلان ترسیم شده برای نظام آموزش عالی کشور در اسناد بالادستیماحصل این مطالعه نظام یافته که با بهره گیری از حداکثر توان فکری کشور صورت گرفت, 20 شاخص ترکیبی است که یکی از این شاخص ها (تعداد اعضای هیات علمی تعدیل یافته) برای قابل مقایسه نمودن نتایج دانشگاه های مختلف کشور با اندازه های متفاوت می باشد. سایر شاخصهای تدوین شده برای سنجش کیفیت و کمیت آموزش دانشگاهها به شرح زیر می باشند1 و 2) تعداد رشته های موجود و نوگشایی شده و غیرمعتبر شناخته شده؛ 3) نوع و مدل برنامه ریزی بلندمدت و شیوه پایش آن؛ 4, 5 و 6) شیوه و تواتر برگزاری و مدیریت جلسات شورای دانشگاه, شورای آموزشی دانشگاه و جلسات کاری معاون آموزشی دانشگاه؛ 7) شکل و مدل مدیریت مالی و توزیع بودجه آموزشی؛ 8) شکل مدیریت فرایند جذب هیات علمی دانشگاه؛ 9) ثبات مدیریتی در حوزه آموزش؛ 10) شفافیت و جامعیت اطلاعات در وب سایتها؛ 11) ثبات نمرات دانشجویان در امتحانات پیشرفت تحصیلی؛ 12) میزان قبولی دانشجویان در مقاطع بالاتر؛ 13) عملکردهای کلیدی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه در ارتقای کیفی آموزش؛ 14) عملکرد آموزش مداوم؛ 15) ارزیابی مدیران ارشد معاونت آموزشی وزارت در مورد عملکرد دانشگاهها؛ 16) شرکت دانشگاهها در جشنواره مطهری؛ 16) شرکت دانشگاهها در جشنواره مطهری؛ 17) فعالیتهای نوآورانه ویژه در هر دانشگاه متناسب با مختصات خود؛ 18) پاسخگویی آموزش به نیازهای جامعه و نهایتا 19) توجه به اخلاق حرفه ای در آموزشدر مدل طراحی شده, ابزارها و شیوه وزن دهی هر یک از این شاخصها تبیین و برای اجرایی نمودن مدل راهکارهای پیشنهادی ارایه گردیده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حق دوست، علی اکبر، شوقی شفق آریا، فرنگیس، ممتازمنش، نادر، چنگیز، طاهره، محمدی، آیین، خزائلی، پیام، دهقانی، محمودرضا، حمزه، بهروز، علی زاده، مهستی، محمدی، نوید، منصوریان، محمدرضا، نوریان، عباسعلی، احمدی، سلیمان، کبیر، علی، و وحیدشاهی، کوروش. (1389). رتبه بندی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی: طراحی شاخص های رتبه بندی. طب و تزکیه، -(76)، 65-72. SID. https://sid.ir/paper/34350/fa

    Vancouver: کپی

    حق دوست علی اکبر، شوقی شفق آریا فرنگیس، ممتازمنش نادر، چنگیز طاهره، محمدی آیین، خزائلی پیام، دهقانی محمودرضا، حمزه بهروز، علی زاده مهستی، محمدی نوید، منصوریان محمدرضا، نوریان عباسعلی، احمدی سلیمان، کبیر علی، وحیدشاهی کوروش. رتبه بندی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی: طراحی شاخص های رتبه بندی. طب و تزکیه[Internet]. 1389؛-(76):65-72. Available from: https://sid.ir/paper/34350/fa

    IEEE: کپی

    علی اکبر حق دوست، فرنگیس شوقی شفق آریا، نادر ممتازمنش، طاهره چنگیز، آیین محمدی، پیام خزائلی، محمودرضا دهقانی، بهروز حمزه، مهستی علی زاده، نوید محمدی، محمدرضا منصوریان، عباسعلی نوریان، سلیمان احمدی، علی کبیر، و کوروش وحیدشاهی، “رتبه بندی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی: طراحی شاخص های رتبه بندی،” طب و تزکیه، vol. -، no. 76، pp. 65–72، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/34350/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button