Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,657
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

821
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی رویکرد توان بخشی و دارو درمانی در بهبود نشانه های بالینی و کارکرد تحصیلی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی (ADHD)Q2

چکیده

 هدف: توان بخشی شامل انجام مکرر تکالیف پیش رونده مرتبط با فرآیندهای عالی شناختی در طی بازه زمانی مشخص, جهت بهبود عملکرد فرد در تکالیف آموزش دیده و همچنین انتقال اثر به سایر تکالیف و حیطه های زندگی فرد تعریف می شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی دو رویکرد توان بخشی و دارودرمانی در بهبود نشانه های بالینی و کارکرد تحصیلی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی انجام شد.روش بررسی: طرح پژوهش نیمه آزمایشی و با سنجش های پس آزمون و پیگیری بود. پژوهش در یک طرح یک سر کور, سه گروه را باهم مقایسه کرد. 48 کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی به شیوه نمونه گیری ملاکی انتخاب شده و براساس شدت اختلال و نمره هوش بهر همتا شدند و به طور تصادفی به سه گروه توان بخشی شناختی حرکتی (16 نفر), دارودرمانی (16 نفر) و کنترل فعال (16 نفر) تقسیم گردیدند. تمام شرکت کنندگان توسط فرم کوتاه سه خرده آزمونی هوش وکسلر کودکان- تجدیدنظرشده, آزمون دیکته و نمره حساب وکسلر آزمون گردیدند. والدین آن ها نیز این کودکان را با پرسشنامه علائم مرضی کودک-4 (CSI-4) و ویرایش چهارم مقیاس سوانسون, نولان و پلهام (SNAP-IV) رتبه بندی نمودند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری, تحلیل واریانس یک راهه و آزمون های تی وابسته با تصحیح بن فرونی, تحلیل شدند.یافته ها: رویکرد توان بخشی در مقایسه با دارودرمانی منجر به بهبودی بیشتر در ریخت عمدتا بی توجه (p<0.12) و تمام زیر مولفه های نوشتاری (p<0.01) به جز زیر مولفه های خطای ارائه و حذف دیکته شد. اما با وجود اثربخشی توان بخشی در بهبود نمره حساب (p=0.034) و کاهش نشانه های خرده مقیاس عمدتا بیش فعالی/ تکانشگر (p=0.042) و خرده مقیاس ترکیبی (p=0.023) کودکان؛ در مقایسه نتایج آن با دارودرمانی تفاوت معناداری بین دو گروه یافت نشد.نتیجه گیری: به طور کلی این یافته ها بیانگر آن است که می توان از رویکرد توان بخشی به عنوان یک فن درمانی مکمل دارودرمانی استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اعظمی، سعید، طالع پسند، سیاوش، نظیفی، مرتضی، و رحیمیان بوگر، اسحاق. (1396). مقایسه اثربخشی رویکرد توان بخشی و دارو درمانی در بهبود نشانه های بالینی و کارکرد تحصیلی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی. مطالعات ناتوانی، 7(13)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/355881/fa

Vancouver: کپی

اعظمی سعید، طالع پسند سیاوش، نظیفی مرتضی، رحیمیان بوگر اسحاق. مقایسه اثربخشی رویکرد توان بخشی و دارو درمانی در بهبود نشانه های بالینی و کارکرد تحصیلی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1396؛7(13):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/355881/fa

IEEE: کپی

سعید اعظمی، سیاوش طالع پسند، مرتضی نظیفی، و اسحاق رحیمیان بوگر، “مقایسه اثربخشی رویکرد توان بخشی و دارو درمانی در بهبود نشانه های بالینی و کارکرد تحصیلی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی،” مطالعات ناتوانی، vol. 7، no. 13، pp. 0–0، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/355881/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا