مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,349
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,716
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عرضه و فروش تابلوهای نقاشی در ایران عوامل اجتماعی موثر بر قیمت تابلوهای نقاشی در نگارخانه های تهران (1387)

صفحات

 صفحه شروع 113 | صفحه پایان 170

چکیده

 هدف این مقاله بررسی عوامل موثر بر بازار عرضه و فروش نقاشی در ایران است. در تحقیق مذکور, عوامل به چهار دسته تقسیم شده اند که عبارتند از: 1) ویژگی های فردی و اجتماعی هنرمند 2) ویژگی های بصری و زیباشناختی تابلوهای نقاشی 3) نقش نگارخانه ها و واسطه ها و 4) قیمت گذاری و سازوکار بازار. برای دست یابی به این هدف, به مطالعه میدانی عرضه و فروش تابلوهای نقاشی در نگارخانه ها, گالری ها و نمایشگاه های تهران پرداختیم. با به کارگیری روش پیمایشی, 414 تابلو نقاشی از مراکز فروش فعال در تهران طی چهار ماه اول سال 1387 نمونه گیری شد و تاثیر متغیرهای سن و جنسیت نقاش, ویژگی های کالبدی (اندازه, نوع قاب, بستر و مواد), ویژگی های زیباشناختی تابلو (سبک, تکنیک و مطلوبیت هنری) و شیوه عرضه آثار به بازار (نگارخانه, مغازه و نمایشگاه) بر قیمت این آثار آزمون شد.نتایج مصاحبه و گفتگو با نقاشان و نگارخانه داران در بعد کیفی تحقیق و انجام تحقیقات پیمایشی در بعد کمی تحقیق نشان داد رابطه پایدار و معناداری میان عوامل زیباشناسانه (سبک, تکنیک, شگردهای بصری و...) و عوامل غیر زیباشناسانه (سن و جنسیت نقاش و ویژگی های کالبدی اثر مانند اندازه و ...) بر قیمت آثار هنری وجود دارد. کشف رابطه میان این متغیرها, نشان دهنده قواعد پایدار و مشترکی میان ارزیابی های هنری و ارزش گذاری های اقتصادی است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مریدی، محمدرضا، و تقی زادگان، معصومه. (1388). عرضه و فروش تابلوهای نقاشی در ایران عوامل اجتماعی موثر بر قیمت تابلوهای نقاشی در نگارخانه های تهران (1387). جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)، 1(2 (پیاپی 2))، 113-170. SID. https://sid.ir/paper/356113/fa

Vancouver: کپی

مریدی محمدرضا، تقی زادگان معصومه. عرضه و فروش تابلوهای نقاشی در ایران عوامل اجتماعی موثر بر قیمت تابلوهای نقاشی در نگارخانه های تهران (1387). جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)[Internet]. 1388؛1(2 (پیاپی 2)):113-170. Available from: https://sid.ir/paper/356113/fa

IEEE: کپی

محمدرضا مریدی، و معصومه تقی زادگان، “عرضه و فروش تابلوهای نقاشی در ایران عوامل اجتماعی موثر بر قیمت تابلوهای نقاشی در نگارخانه های تهران (1387)،” جامعه شناسی هنر و ادبیات (نامه علوم اجتماعی)، vol. 1، no. 2 (پیاپی 2)، pp. 113–170، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/356113/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button